familylife.gr
Εγκυμοσύνη μετά από κατάθλιψη

deuterh-egkumosunhΕάν η προηγούμενη εγκυμοσύνη μου σχετίστηκε με επιλόχεια κατάθλιψη, να ξαναμείνω έγκυος;

Της Χριστιάνας Ιορδάνου M.Sc, MBPsS, ψυχολόγου-δραματοθεραπεύτριας, www.ekseliksis.gr

Πολλές γυναίκες που έχουν περάσει επιλόχεια κατάθλιψη στο παρελθόν ανησυχούν ότι θα αντιμετωπίσουν μία αντίστοιχη κατάσταση σε μία επακόλουθη εγκυμοσύνη και αυτό τις βάζει σε σκέψεις για το εάν θέλουν να αποκτήσουν ένα ακόμα παιδί. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που είχαν επιλόχεια κατάθλιψη στο παρελθόν έχουν 50% πιθανότητα να αντιμετωπίσουν επιλόχεια κατάθλιψη μετά από μία νέα εγκυμοσύνη. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο εξαρτάται από πολλούς προδιαθεσικούς παράγοντες και αίτια. Τα καλά νέα είναι ότι αυτή τη φορά έχετε τη δυνατότητα να είστε προετοιμασμένες, ώστε εάν ξαναβρεθείτε σε μια ανάλογη κατάσταση να πράξετε άμεσα και αναλόγως. Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί η επιλόχεια κατάθλιψη είναι η πρόληψη. Επομένως, με την κατάλληλη προετοιμασία και τη σωστή στήριξη από τους αρμόδιους ειδικούς υγείας είστε στο σωστό δρόμο.

Ακολούθως, εάν έχετε ήδη περάσει επιλόχεια κατάθλιψη στο παρελθόν και αποφασίσετε να κάνετε ένα δεύτερο παιδί, είναι σημαντικό να έχετε ένα εφεδρικό πλάνο αντιμετώπισης της. Ένα τέτοιο πλάνο σας βοηθάει να είστε περισσότερο προετοιμασμένες και αποτελεσματικές όσον αφορά την αντιμετώπισή της. Αρχικά, αναφέρετε στο γιατρό σας το ιστορικό σας και ενημερώστε τον για οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή που πιθανώς παίρνετε.

Πλάνο πρόληψης

Είναι καλό να κάνετε μια γραπτή λίστα με τις παρακάτω πληροφορίες:

1) Μια λίστα των φόβων σας και των ανησυχιών σας (και αυτών του συντρόφου σας). Υπάρχει πολύ μεγάλη δύναμη στη διαδικασία του γραψίματος των φόβων και ανησυχιών. Όταν αρχίσετε να τους/τις καταγράφετε κάνετε το πρώτο βήμα να τους/τις αναγνωρίσετε και κατ' επέκταση να τους/τις αντιμετωπίσετε.

2) Μια λίστα των ειδικών υγείας που θέλετε να συμβουλευτείτε (π.χ. γυναικολόγος, ψυχίατρος, ψυχολόγος κλπ).

3) Μια λίστα με συμπεριφορές κινδύνου που σας προειδοποιούν ότι η επιλόχεια κατάθλιψη ξαναέκανε την εμφάνιση της και δεν μπορείτε να την ελέγξετε ή να την αντιμετωπίσετε επιτυχώς

4) Μια λίστα με το τι σας βοήθησε και τι δε σας βοήθησε την προηγούμενη φορά που αντιμετωπίσατε επιλόχεια κατάθλιψη. Είναι καλό να σημειώσετε τι σας ωφέλησε και τι δε σας ωφέλησε στο παρελθόν. Με αυτό τον τρόπο θα είστε προετοιμασμένες και θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσετε επιτυχώς οποιαδήποτε δυσκολία μπορεί να προκύψει.

5) Μία λίστα με άτομα που μπορούν να σας στηρίξουν εάν τα καταθλιπτικά συμπτώματα επανεμφανιστούν. Όταν αισθανόμαστε θλιμμένοι ή πιεσμένοι δεν υπάρχει τίποτα περισσότερο ανακουφιστικό από κάποιον που ενδιαφέρεται για εμάς και μας στηρίζει. Επομένως, είναι ωφέλιμο να έχετε στο νου σας κάποιους ανθρώπους που πιστεύετε ότι μπορούν να σας σταθούν σε μια δύσκολη στιγμή. Ακολούθως:

• Ενημερώστε τα αγαπημένα σας πρόσωπα ότι είστε πάλι έγκυος

• Ενημερώστε τους για τα συμπτώματα που μπορεί να αντιμετωπίσετε εάν η επιλόχεια κατάθλιψη ξανακάνει την εμφάνιση της.

• Ζητήστε τους να είναι δίπλα σας εάν τους χρειαστείτε.

• Μη δίνετε σημασία στα «πρέπει» που μπορεί να σας λένε οι καλοπροαίρετοι συγγενείς και φίλοι σας. Εμπιστευτείτε το ένστικτο σας.

• Κάντε μια λίστα με τις δραστηριότητες που σας ανακούφιζαν και σας ευχαριστούσαν κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά την προηγούμενη εγκυμοσύνη σας, π.χ. βόλτες στο πάρκο, κολύμβηση, βόλτες με φίλους κλπ. Εάν έχετε αυτές τις πληροφορίες γραμμένες και τις βλέπετε υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να τις βάλετε στο πρόγραμμά σας και κατ' επέκταση να αισθανθείτε καλύτερα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν η προηγούμενη εγκυμοσύνη έχει σχετιστεί με επιλόχεια κατάθλιψη, η απόφαση για μία δεύτερη εγκυμοσύνη αποτελεί δύσκολη υπόθεση και είναι σημαντικό να στηρίζεται στους σωστούς λόγους. Εάν επιλέγετε να κάνετε ένα δεύτερο παιδί επειδή θέλετε να διευρύνετε την οικογένεια σας και επιθυμείτε να αποκτήσετε ακόμα ένα παιδί για να το αγαπάτε είστε στο σωστό δρόμο. Εάν, όμως, αντιμετωπίζετε ενδοοικογενειακά προβλήματα και πιστεύετε ότι η γέννηση ενός δεύτερου παιδιού ¨θα λύσει¨ αυτά τα προβλήματά τότε υπάρχουν πολλές πιθανότατες εσείς, το νεογέννητο μωρό, τα υπάρχοντα παιδιά και ο σύντροφός σας να βιώσετε μεγάλη πίεση. Και στο ενδεχόμενο που η επιλόχεια κατάθλιψη σας ξαναχτυπήσει την πόρτα μπορεί να καταλήξετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας ή/και το νέο μωρό, γεγονός που θα κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα.

Εάν δεν είστε σίγουρη για το αν θέλετε να κάνετε άλλο ένα παιδί ή όχι είναι σημαντικό να εμπιστευτείτε την απόφαση που θα πάρετε. Πολλές φορές καταλήγουμε να συζητάμε ένα τόσο σημαντικό θέμα για εμάς με πολλά άτομα, με αποτέλεσμα να μπερδευόμαστε. Έχετε όμως στο νου σας τα εξής:

1) Οι διαβεβαιώσεις που ψάχνετε στον περίγυρο σας βρίσκονται μόνο μέσα σας. Μόνο εσείς μπορείτε να διαβεβαιώσετε τον εαυτό σας για τις επιλογές και αποφάσεις σας και κανένας άλλος.

2) Σκεφτείτε τι θέλετε πραγματικά. Μιλήστε με το σύντροφό σας και κάντε το σύμμαχο σε όλη αυτή τη διαδικασία. Και όταν πάρε τε την απόφασή σας στηρίξτε τη. Διαβεβαιώστε τον εαυτό σας ότι πήρατε τη σωστή απόφαση. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζετε την ψυχική σας ηρεμία. Εάν αποφασίσετε να κάνετε ένα ακόμα παιδί νιώστε καλά για την απόφαση σας.

Τέλος, φτιάξτε μία λίστα με το πώς ελπίζετε ότι θα πάνε τα πράγματα με τη νέα αυτή εγκυμοσύνη και τους λόγους για τους οποίους πιστεύετε ότι όλα θα πάνε καλά. Φτιάξτε ένα σενάριο για αυτή τη νέα εγκυμοσύνη και σημειώστε σε αυτό ότι έχετε ήδη καταγράψει ένα πλάνο, το οποίο θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας, αφιερώνετε μερικά λεπτά τη μέρα να φαντάζεστε τη θετική έκβαση της εγκυμοσύνης. Δείτε τον εαυτό σας με τα μάτια του μυαλού σας να χαμογελάει. Φανταστείτε όμορφες στιγμές με το νέο μωρό σας και την οικογένεια σας. Δείτε τις καθαρά στη φαντασία σας και νιώστε τις. Με τον τρόπο αυτό αυξάνετε τις θετικές σας σκέψεις και δημιουργείτε τις συνθήκες για μία όμορφη, ομαλή και χαρούμενη εγκυμοσύνη.

Πηγή: Bennett, S. S. (2007). Postpartum Depression for Dummies. NJ: John Wiley & Sons.

 

Διαβάστε επίσης...