familylife.gr
Τα φαγητά της Καθαράς Δευτέρας!

images-assets-syntages-gioubetsi-thalasina-195x300Την Καθαρά Δευτέρα ξεκινά η Σαρακοστή για την Ορθόδοξη εκκλησία, ενώ ταυτόχρονα σημάνει το τέλος των Αποκριών.

Της Πόπης Μαυρομιχάλη, Διαιτολόγου, Διατροφολόγου, diatrofi.gr

Η Καθαρά Δευτέρα ονομάστηκε έτσι γιατί οι Χριστιανοί "καθαρίζονταν" πνευματικά και σωματικά. Είναι μέρα νηστείας αλλά και μέρα αργίας για τους Χριστιανούς. Η νηστεία διαρκεί για 40 μέρες, όσες ήταν και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο.

Την Καθαρά Δευτέρα συνηθίζεται να τρώγεται λαγάνα, ταραμάς και άλλα νηστίσιμα φαγητά κυρίως λαχανικά, όπως και φασολάδα χωρίς λάδι.

Την Καθαρή Δευτέρα, την έχουμε όλοι στο μυαλό μας σαν μέρα καθαρμού. Μια ακόμη λέξη που χρησιμοποιούμε τις μέρες αυτές είναι τα Κούλουμα όπου πρόκειται για την καθαροδευτεριάτικη έξοδο στην εξοχή με το συνηθισμένο πέταγμα του αετού.

Την μέρα αυτή βγαίνουμε στην εξοχή, παίρνοντας μαζί μας νηστίσιμα φαγητά. Τα κούλουμα από τόπο σε τόπο γιορτάζονται διαφορετικά, με διάφορες εκδηλώσεις.

Το πιο ευρέος γνωστό φαγητό της ημέρας αυτής είναι ο ταραμάς, όπου πρόκειται για αβγά ψαριού (κυπρίνου ή άλλων ψαριών) που αγοράζουμε από μπακάλικα και στην συνέχεια ο τρόπος παρασκευής είναι ο εξής: τον αναμειγνύουμε με ελαιόλαδο, ξερό ψωμί, κρεμμύδι, λεμόνι και ανακατεύουμε καλά μέχρι να γίνει κρέμα.

Υπάρχουν 2 ειδών ταραμάδων ο άσπρος & ο ροζ. Ο άσπρος ταραμάς είναι ανώτερης ποιότητας & αρκετά πιο ακριβός επειδή το ροζ χρώμα είναι προϊόν πρόσθετων τεχνητών χρωστικών ουσιών. Ο ταραμάς αποτελεί σημαντική πηγή λιποδιαλυτών βιταμινών Α και D, μαγνησίου, ψευδαργύρου, φωσφόρου και καλίου. Ωστόσο πρόκειται για προϊόν υψηλής θερμιδικής αξίας αφού τα 20 γρ. ταραμά αποδίδουν περίπου 100 kcal.

Το ψωμί των ημερών είναι η λαγάνα όπου πρόκειται άζυμο ψωμί που παρασκευάζεται μόνο για την περίσταση αυτή. Το ψωμί αυτό προσφέρει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες βελτιώνουν τη μνήμη μας, τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και το μεταβολισμό μας. Όσο αναφορά τις θερμίδες 1 φέτα λαγάνα 40 γρ. μας δίνει περίπου 60 kcal.

Από σαλάτα την ημέρα αυτή συνήθως τρώμε το γνωστό τουρσί. Τουρσί είναι μια λέξη που σημαίνει ξινό και πρόκειται για λαχανικά διατηρημένα μέσα σε άλμη. Πρόκειται για ένα προϊόν αρκετά χαμηλής τιμής αλλά υψηλής ποιότητας που ευνοεί την υγεία του εντέρου και του στομάχου μας. Τα 100 γρ. τουρσί μας παρέχουν 130 kcal

Όσοι από εμάς έχουν και το προτέρημα να ζουν κοντά σε θάλασσα την ημέρα αυτή θα απολαύουν και φρέσκα όστρακα! Γυαλιστερές, κυδώνια, μύδια, γαρίδες, καραβίδες γενικά θαλασσινά τα οποία άδικα τα έχουμε ενοχοποιήσει για την αύξηση της χοληστερίνης!! Τροφή πλούσια φώσφορο, καλά λιπαρά οξέα, ιώδιο, μαγνήσιο, σίδηρο και χαλκό. Τα 100 γρ. θαλασσινών μάς παρέχουν 200 kcal.

Θα φάμε και την φασολάδα την ημέρα αυτή. Ένα πολύ οικονομικό φαγητό που συνήθως σε τοπικές εκδηλώσεις την ημέρα εκείνη μοιράζεται σε λευκά πλαστικά μπολάκια στον κόσμο. Είναι υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη και ιχνοστοιχεία και χαμηλής σε λιπαρά. φυτικές ίνες, βιταμίνες Β, μαγνήσιο και κάλιο. Τα 100 γρ. φασολάδας μάς παρέχουν 300 kcal

Το γλυκό της ημέρας είναι ο παραδοσιακός χαλβάς. Είναι το ένα αρκετά λιπαρό γλύκισμα περιέχοντας όμως πολύ θρεπτικά συστατικά όπως το ταχίνι το οποίο περιέχει σημαντική ποσότητα φυτικών πρωτεϊνών υψηλής αξίας, είναι ένα φυσικό προϊόν, περιέχει πολλές θρεπτικές ιδιότητες και βιταμίνες Β1, Β2, Ε.

Θέλει όμως μέτρο γιατί είναι ένα εξίσου πυκνά θερμιδικό τρόφιμο αποδίδοντας 600 kcal ανά 100 γρ. τροφίμου. Πρέπει να σας αναφέρω ότι οι θερμίδες αυτές αναφέρονται για έναν κλασσικό χαλβά, αφού οι θερμίδες αυξάνονται όταν το τρόφιμο είναι εμπλουτισμένο σε αμύγδαλα, μέλι, κακάο, σοκολάτα & ξηρούς καρπούς ή όταν καταναλώνεται με λαγάνα.

 

Διαβάστε επίσης...