familylife.gr
''Το παιδί μου τραυλίζει;''

traulismosΤι είναι ο τραυλισμός και πως αντιμετωπίζουμε το παιδί που τραυλίζει;

Του Αναστάσιου Μ. Γεωργίου, Λογοθεραπευτή, M.Sc., M.Sc., M.A., PG Cert., www.omilw.gr

Ο Δημήτρης είναι 4 ετών και τους τελευταίους πέντε μήνες οι γονείς του έχουν παρατηρήσει επαναλήψεις συλλαβών (π.χ. τα-τα-τα παιδιά) στην ομιλία του, καθώς και γκριμάτσες (άλλοτε ανεπαίσθητες και άλλοτε έντονες) οι οποίες συνοδεύουν την ομιλία του.

Η νηπιαγωγός του παιδιού είπε στους γονείς να το πάνε σε λογοθεραπευτή. Όμως, μία άλλη νηπιαγωγός του ίδιου σχολείου τους καθησύχασε λέγοντάς τους ότι το παιδί είναι μικρό και ότι θα το ξεπεράσει μεγαλώνοντας.

Οι γονείς βρίσκονταν σε δίλημμα... Να πάμε;;; Μήπως να πάμε αργότερα;;; Τελικά οι γονείς επέλεξαν την καθησύχαση και το άφησαν.... και πήγαν αργότερα, όταν ο Δημήτρης ήταν πλέον 5 ετών και.... χωρίς να ''το έχει ξεπεράσει''. Έτσι, πήραν την απόφαση και πήγαν σε λογοθεραπευτή...του έκαναν ερωτήσεις και ο λογοθεραπευτής τους απάντησε:

Τί είναι ο τραυλισμός;
Ο εξελικτικός τραυλισμός θεωρείται μία από τις διαταραχές ροής της ομιλίας και ονομάζεται εξελικτικός διότι παρουσιάζεται κατά την ανάπτυξη του παιδιού. Αν ο τραυλισμός διαρκεί για τουλάχιστον 3 χρόνια, τότε λέμε ότι το άτομο που τραυλίζει έχει περάσει στη φάση του επίμονου τραυλισμού.
Τα παιδιά που τραυλίζουν, όταν τραυλίζουν, δεν μιλούν αβίαστα. Αντιθέτως στην ομιλία τους μπορεί να παρουσιάζονται βασικές ή/και δευτερεύουσες συμπεριφορές.

Βασικές Συμπεριφορές!
1. μπλοκαρίσματα στην ομιλία (π.χ. κ....απέλο)
2. επανάληψη συλλαβών ή/και λέξεων (π.χ. θέ-θέλω)
3. επιμήκυνση συλλαβών ή/και λέξεων (π.χ. σσσσήμερα)

Δευτερεύουσες Συμπεριφορές!
1. σωματικές συμπεριφορές (π.χ. κούνημα κεφαλής)
2. ηχητικές παρεμβολές (π.χ. εεεε σήμερα θα πάω εεεε...)
3. αποφυγή λέξεων στις οποίες εμφανίζεται ο τραυλισμός
4. αρνητική αυτοεικόνα αναφορικά με τον τρόπο ομιλίας.

Γιατί τραυλίζει ο Δημήτρης; Μεγαλώνει σ' ένα σπίτι με πολλή αγάπη!
• Αν αυτήν τη στιγμή πάρουμε ένα δείγμα 100 παιδιών, θα δούμε ότι περίπου 1 παιδί τραυλίζει.
• Ο αναπτυξιακός τραυλισμός εμφανίζεται κυρίως μεταξύ 21/2 και 4 ετών και είναι περισσότερο συχνός στα αγόρια.
• Ένα μικρό ποσοστό (περίπου 20%) παιδιών προσχολικής ηλικίας θα τραυλίσει κάποια στιγμή της ζωής του και περίπου 70% από αυτά τα παιδιά θα σταματήσουν να τραυλίζουν από μόνα τους. Δε γνωρίζουμε γιατί συμβαίνει αυτό. Γνωρίζουμε όμως ότι η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το υπόλοιπο 30% των παιδιών που δεν ξεπερνούν μόνα τους τον τραυλισμό.
• Αυτό που σήμερα γνωρίζουμε είναι ότι ο τραυλισμός αποτελεί ένα πολύπλοκο φαινόμενο, στην εμφάνιση του οποίου συμβάλλουν γενετικοί, βιολογικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες. Έτσι, μην ενοχοποιείστε άδικα! Δεν προκαλέσατε εσείς τον τραυλισμό.

Θα μας βοηθήσετε; Θα το ξεπεράσει το παιδί μας; Δε θέλουμε να τραυλίζει!
Ο τραυλισμός αποτελεί αντικείμενο μελέτης για περίπου 100 χρόνια. Αυτό που σήμερα γνωρίζουμε είναι ότι όπως συμβαίνει και με τις περισσότερες διαταραχές λόγου και ομιλίας, έτσι και με τον τραυλισμό, η πρόγνωση είναι πολύ καλύτερη όταν η παρέμβαση ξεκινά στα αρχικά στάδια του τραυλισμού. Έτσι, πολύ καλά κάνατε και δεν το αφήσατε!

Σας λέω λοιπόν ότι αν ο τραυλισμός από εξελικτικός γίνει επίμονος, τότε πλήρης αντιμετώπιση του προβλήματος είναι δύσκολο να υπάρξει. Αυτό βέβαια δε σας αφορά στην παρούσα φάση. Όμως, για να σας καθησυχάσω, σας λέω και πάλι ότι και ο επίμονος τραυλισμός είναι ελεγχόμενος με τη λογοθεραπεία.
Θα προσπαθήσουμε λοιπόν, εγώ από την πλευρά μου και εσείς από την πλευρά σας, να αποτρέψουμε την εμφάνιση επίμονου τραυλισμού. Στην φάση του επίμονου τραυλισμού θεωρείται ότι εισέρχονται άτομα τα οποία τραυλίζουν για τουλάχιστον 3 χρόνια.

Εμείς τί πρέπει να κάνουμε;

Εσείς θα κάνετε τα εξής!
• Δε θα επιπλήττετε τον Δημήτρη επειδή τραυλίζει.
• Δε θα του λέτε να μιλάει πιο αργά, να παίρνει βαθιές αναπνοές και γενικότερα δε του κάνετε συστάσεις για ορθό τρόπο ομιλίας.
• Να του δείχνετε ότι αποδέχεστε πλήρως τον τρόπο με τον οποίο μιλάει.
• Θα τον αφήνετε να ολοκληρώνει τις φράσεις του και δε θα τον συμπληρώνετε. Δεν τον βοηθάτε έτσι, αντιθέτως ματαιώνετε τις προσπάθειές του να μιλήσει.
• Να εστιάζετε σ' αυτά που λέει και όχι στον τρόπο με τον οποίο τα λέει.

Το πρόγραμμα αντιμετώπισης θα το αναλάβω εγώ, αφού πρώτα αξιολογήσω επισταμένως το παιδί για να κάνω διάγνωση του επιπέδου σοβαρότητας τραυλισμού στο οποίο βρίσκεται.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση