familylife.gr
Συναισθηματική διαπαιδαγώγηση

synaisthimatiki-diapaidagogisi2Συναισθηματική διαπαιδαγώγηση για μικρούς και μεγάλους με 5 βήματα.

Της Βάσιας Σαραντοπούλου, ψυχολόγου, της Βάσιας Σαραντοπούλου, ψυχολόγου, http://vassiasarantopoulou.blogspot.com

1. Επίγνωση συναισθημάτων

-Αναγνωρίζουμε πότε βιώνουμε ένα συναίσθημα, μπορούμε να το κατονομάσουμε και είμαστε ευαίσθητοι στην εκδήλωση των συναισθημάτων των άλλων.

-Οι δικές μας συναισθηματικές ανάγκες δεν είναι απαραίτητα και των άλλων.

-Τα ισχυρά συναισθήματα μπορούν να εκφραστούν αλλά και να ελεγχθούν.

-Κρατήστε ημερολόγιο των συναισθηματικών σας αντιδράσεων.

2. Εκδήλωση του συναισθήματος ως ευκαιρία για οικειότητα και καθοδήγηση

-Ένα παιδί χρειάζεται ακόμα περισσότερο τους γονείς του όταν νιώθει λυπημένο, θυμωμένο ή φοβισμένο.

-Τα αρνητικά συναισθήματα υποχωρούν μόνο όταν τα παιδιά μπορέσουν να μιλήσουν γι' αυτά, όταν μπορέσουν να τα κατονομάσουν και να νιώσουν ότι τα καταλαβαίνουμε.

3. Προσεκτική ακρόαση και αναγνώριση των συναισθημάτων

-Χρησιμοποιούμε τα μάτια για να δούμε τις σωματικές ενδείξεις των συναισθημάτων που βιώνει.

-Επιστρατεύουμε τη φαντασία για να δούμε την κατάσταση από την οπτική γωνία του παιδιού.

-Χρησιμοποιούμε το λόγο για να επαναδιατυπώσουμε με ήρεμο, μη επικριτικό λόγο, αυτό που ακούμε.

-Αφήνουμε την καρδιά μας ελεύθερη και ανοιχτή για να νιώσει αυτό που νιώθει το παιδί.

-Την ίδια στιγμή και το παιδί διαβάζει τη δική σας γλώσσα του σώματος.

-Αφήστε τα παιδιά να βρουν τις δικές τους απαντήσεις.

-Αποφύγετε ερωτήσεις των οποίων ξέρετε τις απαντήσεις.

4. Βοήθεια στο παιδί προκειμένου να εκφράσει λεκτικά τα συναισθήματά του

-Χρησιμοποιήστε πολλούς χαρακτηρισμούς έτσι ώστε κάτι άμορφο, τρομακτικό και άβολο να μετατραπεί σε κάτι πιο συγκεκριμένο, με υπόσταση και όρια, και που αποτελεί φυσικό κομμάτι της ζωής μας.

-Η λεκτικοποίηση των συναισθημάτων μας αποτελεί το "ηρεμιστικό" στο νευρικό σύστημα.

-Έχετε κατά νου ότι τα συναισθήματα είναι συνήθως ανάμεικτα.

5. Καθορισμός ορίων και βοήθεια στην επίλυση προβλημάτων

-Θέτω όρια (το πρόβλημα συνήθως δεν είναι τα συναισθήματα αλλά η κακή συμπεριφορά που τα συνοδεύει).

-Καθορίζω τους στόχους (τι θα ήθελε να πετύχει το παιδί).

-Σκέφτομαι πιθανές λύσεις (ενθαρρύνετε το παιδί να επεξεργαστεί τις δικές του ιδέες).

-Εκτιμώ τις προτεινόμενες λύσεις (ενισχύουμε το ήθος των παιδιών).

-Βοηθώ το παιδί μου να διαλέξει μία λύση (σε περίπτωση αποτυχίας, βοηθήστε τα να δουν σε τι απέτυχαν).

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση