familylife.gr
Αλλαγές στον ύπνο, μεγαλώνοντας

allages-ston-ypnoΌσο το παιδί μεγαλώνει, μπορείτε να υιοθετήσετε ένα ωράριο προσαρμοσμένο -κατά το δυνατόν- στις δικές σας ώρες ύπνου, ώστε να μην ξυπνάει πολύ νωρίτερα από την ώρα που εσείς σηκώνεστε, αλλά και να μη μένει μέχρι αργά το βράδυ ξύπνιο.

Αν και τα περισσότερα παιδιά τώρα έχουν ανάγκη από δώδεκα ώρες ύπνου, δεν είναι για όλα απαραίτητος ο μεσημεριανός. Μειώνοντας σταδιακά τη διάρκεια ύπνου του παιδιού την ημέρα, θα εξασφαλίσετε μια σχετικά ήσυχη, χωρίς πολλές διακοπές, νύχτα.

Για μερικά τρίχρονα, έστω και η μία ώρα μεσημεριανού ύπνου είναι απαραίτητη. Για κάποια άλλα όμως όχι, ιδιαίτερα αν χρειάζεται να ξυπνήσουν νωρίς, οπότε θα πρέπει να κοιμηθούν και νωρίς, πράγμα που σημαίνει ότι ο ενδιάμεσος μεσημεριανός ύπνος απλά ξεκουρδίζει το ρολόι. Η λύση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι μία: να επενδύσετε στον καλό βραδινό ύπνο.

Ο ύπνος τη νύχτα, εξάλλου, διαφέρει και σε ποιότητα από εκείνον της μέρας. Ο βραδινός ύπνος ξεκουράζει το παιδί και είναι εξαιρετικά αναζωογονητικός για τον εγκέφαλο, ο οποίος κατά τη διάρκεια της νύχτας φτάνει στα πιο βαθιά στάδια ύπνου. Η ωφέλεια είναι διπλή, αφού κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνου εκκρίνεται η αυξητική ορμόνη. Όσο περισσότερες και συνεχόμενες ώρες κοιμάται το παιδί τη νύχτα, τόσο περισσότερο ωφελείται.

Για καλύτερο ποιοτικό βραδινό ύπνο είναι προτιμότερο να παραλείψετε το μεσημεριανό και να επιδιώκετε το παιδί από τα τρία και μετά να κοιμάται πιο νωρίς το βράδυ. Αν μάλιστα δεν κοιμάται το μεσημέρι, είναι πιο πιθανό να κοιμηθεί χωρίς διαμαρτυρίες το βράδυ.

Είναι λάθος, εξάλλου, να επιβάλλετε το μεσημεριανό ύπνο σ' ένα παιδί, που δεν θέλει ή αντιδρά έντονα να κοιμηθεί το μεσημέρι.

Τα πολύ κινητικά παιδιά δεν χρειάζονται μεσημεριανό ύπνο για να ησυχάσουν, όπως νομίζουν κάποιοι γονείς. Τα παιδιά αυτά, αν και έχουν ανάγκη από εναλλαγή μέσα στη μέρα μεταξύ ήσυχων και πιο ενεργητικών δραστηριοτήτων, καλό είναι να μην κοιμούνται το μεσημέρι, εξασφαλίζοντας έτσι ότι θα κοιμηθούν πιο γρήγορα κι εύκολα το βράδυ.

Ο μεσημεριανός ύπνος, αντίθετα, μπορεί να δώσει τόση ώθηση στην ενεργητικότητά τους, που να τα εμποδίσει να κοιμηθούν νωρίς το βράδυ.

Από τη στιγμή, πάντως, που θ' αποφασίσετε ότι το παιδί δεν θα κοιμάται το μεσημέρι, είναι σημαντικό να υπάρχει συνέπεια στο βραδινό πρόγραμμα, το οποίο πρέπει να ρυθμιστεί έτσι ώστε να εξασφαλίζει τις απαραίτητες ώρες ανάπαυσης στο παιδί. Γι' αυτό:

  • • Μην αφήνετε την κάθε μέρα να κυλήσει όπως προκύψει. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα στοιχειώδες πρόγραμμα.
  • • Αποφασίστε τι ώρα θα κοιμάται το παιδί το βράδυ ή ακόμα και όλη η οικογένεια και δείξτε συνέπεια.
  • • Ολοκληρώστε τις βασικές δραστηριότητες στο πρώτο μισό της μέρας ή προσπαθήστε να έχετε τελειώσει τις περισσότερες δουλειές το βράδυ της προηγούμενης, ώστε να ασχοληθείτε περισσότερο χρόνο με το παιδί το απόγευμα.
  • • Δοκιμάστε να καθιερώσετε μία ώρα το μεσημέρι, κατά την οποία όλη η οικογένεια θα ησυχάζει. Μειώστε τα ερεθίσματα, καθίστε στον καναπέ ή στο κρεβάτι μαζί με το παιδί για μισή περίπου ώρα και ασχοληθείτε με ήσυχες δραστηριότητες, π.χ. επικοινωνήστε χαλαρά ή διαβάστε βιβλία.
  • • Αργά το απόγευμα κάντε στροφή σε ήσυχες δραστηριότητες. Ζωγραφική, παιχνίδι κατασκευών, παιχνίδι με τις κούκλες, αποφεύγοντας τα ζωηρά παιχνίδια που ανεβάζουν την αδρεναλίνη.
  • • Τις τελευταίες δύο ώρες πριν τον ύπνο είναι σημαντικό οι ρυθμοί να πέφτουν -με ένα μπάνιο ή ντους, ένα ελαφρύ γεύμα- και να τηρείτε τη ρουτίνα πριν τον ύπνο -πιτζαμούλες, λίγο διάβασμα με διακριτικό φωτισμό, φιλάκι καικαληνύχτα.
  • • Τώρα είναι η καλύτερη ηλικία για να καθιερώσετε το διάβασμα παραμυθιών και μικρών ιστοριών πριν τον ύπνο, πράγμα που το παιδί απολαμβάνει, ενώ ταυτόχρονα το βοηθάει να χαλαρώσει και να αποβάλει την ένταση της ημέρας.
  • • Τα παιδιά που δεν κοιμούνται το μεσημέρι, είναι σημαντικό να κοιμούνται νωρίς το βράδυ

πηγή : http://ygeia.tanea.gr

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση