familylife.gr
Γιαγιάδες εν δράσει!

apasxolisi_giagiaΑν δεν υπάρχει η δυνατότητα το παιδί να πάει στον παιδικό σταθμό, πώς μπορούμε να κάνουμε την γιαγιά λίγο πιο... δημιουργική όταν κρατάει το παιδάκι μας;

Του Αναστάσιου Τσατσαρούνου, καθηγητή μουσικής, τομέα παιδαγωγικών ΙΕΚ ΞΥΝΗ

Πολλές φορές αναπολούμε όμορφες και πλημμυρισμένες από χαρά εικόνες της προσχολικής μας ηλικίας. Αναμνήσεις με παιχνίδια και παραμύθια. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε σχεδόν πάντα να διηγηθούμε ένα παραμύθι της γιαγιάς. Πώς γίνεται όμως η γιαγιά καταφέρνει να επιδρά στο παιδί περνώντας ώρες χαράς και δημιουργίας; Παρακάτω ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος του παιδιού παρέχοντάς του τη δυνατότητα να μάθει πράγματα που θα έκανε/μάθαινε και στον παιδικό σταθμό. Κάποιες περιλαμβάνουν δεξιότητες μουσικοκινητικής αγωγής γιατί η μουσική είναι βασικός πυρήνας για την καλλιέργεια του συναισθήματος και της έκφρασης.

Ηχοϊστορίες με χρήση κρουστών οργάνων

Οι ηχοϊστορίες είναι σύντομες αυτοσχέδιες ή όχι διηγήσεις, που δίνουν το ερέθισμα στα παιδιά να αποδώσουν με ήχους και μουσική διάφορες καταστάσεις. Το περιεχόμενό τους πρέπει να είναι απλό και σύντομο και να παρακινεί το παιδί να αυτοσχεδιάσει και να συμπληρώσει την ιστορία. Διαλέγουμε ένα παραμύθι με ελκυστικό τίτλο για να τραβήξει το ενδιαφέρον και να ενεργοποιήσει τη φαντασία του. Κατά τη διάρκεια της αφήγησης το παιδί σκέφτεται με τι όργανο μπορεί να αποδώσει διάφορους ήχους.

Ζωγραφική – Γραφικές παραστάσεις

Η Ζωγραφική είναι μια δραστηριότητα που τις περισσότερες φορές λειτουργεί σαν χαλάρωση και ξεκούραση μετά από έντονη κινητικότητα. Μέσα από αυτή το παιδί μαθαίνει τα χρώματα και πειραματίζεται με σχήματα αναπτύσσοντας τη φαντασία τους. Μία ωραία δραστηριότητα είναι να συνδυάσουμε μουσική και ζωγραφική μαζί ή παραμύθι και ζωγραφική. Στο τέλος του παραμυθιού μπορούμε να ζωγραφίσουμε την ιστορία που έχουμε διηγηθεί με εικόνες και σκίτσα ή με δική του βούληση να ζωγραφίσει κάποια συγκεκριμένη σκηνή της ιστορίας που του άρεσε πιο πολύ. Τις γραφικές παραστάσεις τις χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν καλύτερα έναν ήχο , έναν ρυθμό η μια μουσική έννοια. Ακούγοντας λοιπόν ένα τραγούδι της αρεσκείας του, προσπαθεί να αποδώσει με σχήμα τον ήχο που ακούει, την ένταση συνθέτοντας τη δική του γραφική παρτιτούρα. Για να γίνει πιο ενδιαφέρον τοποθετούμε στο πάτωμα ένα μεγάλο χαρτόνι και αφήνουμε τους μαρκαδόρους, νερομπογιές και πινέλα στη διάθεση του παιδιού.

Κινητικά παιχνίδια – Χορογραφίες

Σαπουνόφουσκες! Διαλέγουμε ένα ασφαλή χώρο και παίζουμε με τις φούσκες. Αυτοσχεδιάζουμε διάφορες δραστηριότητες όπως για αρχή αφήνουμε τις φούσκες να πέσουνε στο πάτωμα, στη συνέχεια ένας ωραίος τρόπος όπου μπορούμε να μάθουμε και να μετράμε τις φούσκες που εμείς ¨σπάμε¨.

Χορεύοντας με τις σαπουνόφουσκες! Ακούμε ένα τραγούδι και χορεύουμε ανάμεσα στις σαπουνόφουσκες. Μπορούμε να δημιουργήσουμε και μια χορογραφία όπως σούστες στα πόδια π.χ χοροπήδημα, ζυγαριά με κίνηση των ώμων δεξιά-αριστερά, στρατιώτης με βήματα στο ρυθμό επιτόπου.

Το παιχνίδι της μαριονέτας

Κινούμε τα νήματα μιας μαριονέτας μεμονωμένα ( κεφάλι , χέρι, πόδι κ.τλ. )

Το παιδί γίνεται μαριονέτα και αντιγράφει τις κινήσεις που βλέπει. Γίνεται πιο ενδιαφέρον όταν γίνουμε εμείς η ¨μαριονέτα¨ και ακολουθούμε τις κινήσεις που μας υποδεικνύει το παιδί σαν να είναι δεμένα τα μέλη μας με σχοινάκι. Ύστερα με μουσική χορεύουμε ελεύθερα στο χώρο. Σε τακτά χρονικά διαστήματα σταματάμε τη μουσική (οπότε το παιδί μένει ακίνητο) και δίνουμε εντολές που αφορούν το χώρο και τις αισθήσεις π.χ. «κρύψου κάπου», «ακούμπησε με το δάχτυλο την πόρτα».

Γνωριμία με ήχους

Μέσα από απλά καθημερινά πράγματα γίνονται στα παιδιά γνωστοί διάφοροι ήχοι, με αφορμή διάφορα παιχνίδια τους δίνεται η δυνατότητα να ακούσουν, να φανταστούν και να αναγνωρίσουν ήχους που μέχρι τώρα δεν είχαν προσέξει. Μερικά από αυτά είναι εξής:

Έχουμε προμηθευτεί με ένα CD διάφορους ήχους ζώων και ζητάμε να αναγνωρίσει κάθε φορά το ζωάκι που ακούγεται. Το ίδιο γίνεται και με άλλους ήχους όπως από κουδούνι, φυσικά φαινόμενα κ.τ.λ.

Μέσα σε μια τσάντα κρύβω ένα αντικείμενο από κάποια που έχουμε ορίσει όπως, ένα κουτάλι, ζάρια, μπαλίτσα, κουδουνάκι κ.α. Έπειτα του κλείνουμε τα μάτια και λέμε τραγουδώντας (αν θέλουμε) «τσάντα μυστική τι κρύβεις εκεί» και το παιδί πρέπει να βρει τι ακούγεται μέσα από τη τσάντα.

Μουσικές κατασκευές 

Αν δεν έχουμε στο σπίτι μουσικά οργανάκια , μπορούμε με πολύ εύκολο τρόπο να τα φτιάξουμε εμείς! Σε δύο άδεια μικρά πλαστικά μπουκαλάκια από νερό τοποθετούμε λίγο ρύζι. Εξωτερικά ζωγραφίζουμε με νερομπογιές ή μαρκαδόρους και μόλις έχουμε κατασκευάσει ένα ζευγάρι μαράκες! Εναλλακτικά χρησιμοποιούμε και κουτάκια από αναψυκτικά. Επίσης κατασκευάζουμε και μια ξύστρα

από μπουκάλι νερού, στο οποίο με ένα ξυλάκι τρίβουμε τις αυλακώσεις .

Τραγούδι

Ένα από τα πιο σημαντικά μέσα έκφρασης του ανθρώπου είναι το τραγούδι.

Οι βάσεις για το τραγούδι μπαίνουν στη προσχολική ηλικία που είναι και η πιο κρίσιμη για τη μουσική ανάπτυξη των παιδιών. Με το τραγούδι εκπληρώνονται πολλές λειτουργίες όπως ακρόαση, που σημαίνει ακούω με προσοχή δηλαδή ακούω ενεργητικά. Εκτέλεση, που σημαίνει προσπαθώ να τραγουδήσω και ερμηνεία, όπου βάζω την προσωπική μου σφραγίδα, το δικό μου ύφος στον τρόπο που τραγουδώ.

Πως μπορεί το τραγούδι να γίνει άσκηση και παιχνίδι; Με φωνητικούς πειραματισμούς μιας και η ανθρώπινη φωνή είναι η πιο σημαντική πηγή ήχου. Έτσι έχουμε φωνητικούς πειραματισμούς με:

Διηγήσεις παραμυθιών ή ιστοριών: Κατά την διήγηση βάζουμε το παιδί να μιμηθεί με τη φωνή του διάφορους ήχους που παρουσιάζονται μέσα στην ιστορία π.χ. τη φωνή του παππού, του ρομπότ, της κακιάς μάγισσας κ.α. Καταστάσεις του περιβάλλοντος: Μίμηση από τα αυτοκίνητα στους δρόμους, αεροπλάνα κ.λ.π.

Oι παραπάνω δραστηριότητες είναι για να κατανοήσουμε ενδεικτικά πως μπορούμε δημιουργικά να απασχολήσουμε ευχάριστα το παιδί στο σπίτι όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα να πάει στον παιδικό σταθμό. Έχει μεγάλη σημασία να μεταδίδουμε θετική ενέργεια και αν υπάρχει η δυνατότητα κάποιες από αυτές να συνδυαστούν και με μία βόλτα στη παιδική χαρά, στο πάρκο, στη βεράντα. Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά θέλουν χώρο να τρέξουν, να κινηθούν, να χορέψουν και είναι βασικός παράγοντας για να εκφραστούν ακόμα πιο ελεύθερα. Στο εμπόριο υπάρχουν πολλά αξιόλογα βιβλία με παιχνίδια, ασκήσεις , ζωγραφική, μουσική, που μπορούν να μας βοηθήσουν να προσφέρουμε στο παιδί, αλλά και σε μας ώρες χαρούμενες, γεμάτες ενέργεια και δημιουργία.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση