familylife.gr
Η Επέτειος του ΟΧΙ!

shmaia ellhnikhΗ επέτειος των εθνικών εορτών φέρνει πάντα στο προσκήνιο, συζητήσεις και σκέψεις για το πώς θα πρέπει να προσεγγίσουμε την κάθε γιορτή και πως θα πρέπει να τη μεταφέρουμε στα παιδιά.

Ιωάννα Γράψα, εικαστικός, καθηγήτρια στα ΙΕΚ Ξυνή

Ακόμα και στο σχολείο και τον παιδικό σταθμό οι προσεγγίσεις ποικίλλουν. Συχνά γίνεται παρουσίαση με προσήλωση σε ιστορικά στοιχεία, άλλες φορές οι γιορτές αυτές προσπερνιούνται χωρίς μεγάλες αναφορές στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής τάξης, ενώ συχνά δίνεται μεγαλύτερη βάση στο γεγονός της παρέλασης.

Λόγω αυτής της πραγματικότητας, καταλήγουμε συχνά να συνειδητοποιούμε ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν το λόγο και το περιεχόμενο της κάθε εθνικής επετείου, ενώ μπορεί να μπερδεύουν τις γιορτές μεταξύ τους πχ. 28η Οκτωβρίου με 25η Μαρτίου.

Η αλήθεια είναι ότι στη σημερινή πολυπολιτισμική κοινωνία, όπου τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και τον πλουραλισμό απόψεων, είναι λογικό να υπάρχει κριτική σκέψη γύρω από το θέμα των εθνικών εορτών, παράλληλα όμως η μοναδική ιστορία του κάθε έθνους είναι εξίσου σημαντική και πρέπει να είναι γνωστή και αποδεκτή.

Μπορούμε λοιπόν να επικεντρωθούμε σε χαρακτηριστικά της κάθε εορτής και να τα προσεγγίσουμε μέσω ευχάριστων δραστηριοτήτων πχ. συζητήσεων, παραμυθιών, ιστοριών, μουσικής ή εικαστικών δραστηριοτήτων, προωθώντας συγκεκριμένες αξίες.

Για παράδειγμα μπορούμε να ασχοληθούμε με τα σύμβολα και τους συμβολισμούς. Για την 28η Οκτωβρίου θα μπορούσαμε να ασχοληθούμε με τη σημαία και το «ΟΧΙ», ενώ την 25η Μαρτίου με το «Ελευθερία ή θάνατος».

Δραστηριότητες με βάση τη σημαία:
Μπορούμε να παρατηρήσουμε την ελληνική σημαία, να μετρήσουμε τις λωρίδες της, να αναγνωρίσουμε τα χρώματα της και να συζητήσουμε για το συμβολισμό τους μέσα από μία ιστορία ή ένα ποίημα (πχ. μία εκδοχή συμβολισμού θέλει το γαλάζιο να συμβολίζει τη θάλασσα, το λευκό τον αφρό τους και οι 9 λωρίδες τις 9 μούσες της ελληνικής μυθολογίας ή τα γράμματα από τις λέξεις «ελευθερία ή θάνατος» της 25ης Μαρτίου).

Στο τέλος, μπορούμε να κατασκευάσουμε τη σημαία μαζί με τα παιδιά, ώστε να την κρατήσουν στην παρέλαση (τη σχεδιάζουμε, τη χρωματίζουμε με μαρκαδόρους ή με γκοφρέ χαρτιά και μπαλάκια για να είναι τρισδιάστατη και συρράπτουμε ένα ξυλάκι για το κοντάρι της).

Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να συνεχιστεί τις επόμενες μέρες με συζήτηση και δραστηριότητες για τις σημαίες, τα χρώματα και τους συμβολισμούς άλλων χωρών, καταλήγοντας σε ένα κολάζ με τις σημαίες του κόσμου.

OXIΔραστηριότητες με βάση το ΟΧΙ:
Μπορούμε να συζητήσουμε μαζί με τα παιδιά για τη λέξη αυτή, το πότε και γιατί τη χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας, να διερευνήσουμε τη σημασία της μέσα από ένα σχετικό παραμύθι, να μιλήσουμε για τη σημασία της την περίοδο του 1940 και στο τέλος να κάνουμε μία ομαδική εργασία με θέμα το ΟΧΙ (σε ένα μεγάλο ρολό χαρτί γράφουμε τη λέξη ΟΧΙ στο κέντρο και τη χρωματίζουμε, ενώ γύρω της ζωγραφίζουμε εικόνες που μας έρχονται στο μυαλό με αυτή τη λέξη).

 

 

 

 Άλλες δραστηριότητες:

Θα μπορούσαμε να κάνουμε στις εθνικές επετείους αφορούν την επεξεργασία εικόνων της εποχής και το άκουσμα σχετικής μουσικής και τραγουδιών. Για παράδειγμα, για την 28η Οκτωβρίου, υπάρχουν πολλές εικόνες, φωτογραφίες και γελοιογραφίες της εποχής, που μπορούν να δώσουν έναυσμα για συζήτηση και κριτική επεξεργασία, ενώ για την 25η Μαρτίου μπορούμε να ανατρέξουμε σε σημαντικούς πίνακες με θέμα την ελληνική επανάσταση (πχ. Κόντογλου, Ξυδιάς, Ντελακρουά).

Παράλληλα, μπορούμε να ασχοληθούμε με αξίες που προβάλλονται μέσα από αυτές τις γιορτές πχ. τον ηρωισμό, την ανδρεία, την αγάπη για την πατρίδα κλπ. που δίνουν αφορμή για συζήτηση, ιστορίες, παραμύθια κλπ. ή για σημαντικές μορφές που αναδεικνύονται μέσα από τα γεγονότα πχ. την 28η Οκτωβρίου, η γυναίκα της Πίνδου ή την 25η Μαρτίου, οι ήρωες του 1821.

Δραστηριότητες με τη γυναίκα της Πίνδου:
Μπορούμε να διαβάσουμε ένα παραμύθι ή ένα ποίημα σχετικό με το θέμα ή να ακούσουμε ένα τραγούδι της εποχής πχ. της Σοφίας Βέμπο, που θα μας δώσει το έναυσμα να μιλήσουμε για τη γυναίκα αυτή και τα χαρακτηριστικά της και να την επεξεργαστούμε εικαστικά μέσα από φωτογραφίες ή ζωγραφιές.

Η δραστηριότητα αυτή, μπορεί να συνοδευτεί τις επόμενες ημέρες και από αναφορές σε άλλους ήρωες και μορφές που αναδεικνύονται από την παγκόσμια ιστορία.

Τέλος, ένα θέμα που είναι ιδιαίτερα ευχάριστο στα παιδιά είναι και η παρέλαση, που μπορούμε να επεξεργαστούμε με ποικιλία μέσων και τρόπων πχ. την 28η Οκτωβρίου μπορούμε να επικεντρωθούμε στο συμβολισμό της (ως γιορτή), στην προβολή φωτογραφιών από παρελάσεις, στην αναπαράσταση βηματισμού με μουσική, στη ζωγραφική αποτύπωση ή το κολάζ, ενώ την 25η Μαρτίου μπορούμε να προσθέσουμε τους τσολιάδες και τα τσαρούχια, κατασκευάζοντας στολές παρέλασης και ομαδικές εργασίες.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση