familylife.gr
Τα συμπτώματα της δυσλεξίας

anaptyxi-dyslexia-1Ποιο είναι το  κοινό χαρακτηριστικό  του Αϊνστάιν, του Έντισον, του Κένεντι, του Ουάσινγκτον, του Τσόρτσιλ, του Ντα Βίντσι,  του Ντίσνεϊ,  του Πικάσο, του Τομ Κρουζ,  Σιλβέστερ Σταλόνε,  του Τζον Λένον και του Μπιλ Γκέιτς; Όλοι είναι  μεγαλοφυείς, διάσημοι και  δυσλεξικοί.

Του Γεώργιου Θ. Παυλίδη, καθηγητή Μαθησιακών Δυσκολιών,  Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ισόβιο μέλος και τέως αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Μαθησιακών Δυσκολιών

Η δυσλεξία είναι θείο δώρο, μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντίθετα, η άγνοια επιδεινώνει την ειδική μαθησιακή δυσκολία που εμφανίζεται στην ανάγνωση, την ορθογραφία, τον γραπτό λόγο και ιδιαίτερα στη μεταφορά της σκέψης σε γραπτό. Όμως, μόνο ένα από τα πέντε Ελληνόπουλα της Γ’ λυκείου έχει διαγνωστεί για δυσλεξία. Δηλαδή, το 80% των όντως δυσλεξικών παιδιών φεύγουν δυστυχισμένα και αδικημένα από το εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς ποτέ να έχει γίνει διάγνωση, χωρίς ποτέ να βοηθηθούν

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας

Τα κύρια συμπτώματα της δυσλεξίας είναι η ανώτερη, η δημιουργική τους σκέψη με εικόνες, η υπερβολική δυσκολία στην ανάγνωση, στην ορθογραφία και στον γραπτό λόγο. Για να είναι κάποιος δυσλεξικός, υποχρεωτικά πρέπει να έχει σοβαρό πρόβλημα στην ανάγνωση  (διαβάζει εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη). Συχνά, πηδούν σειρές, αλλάζουν καταλήξεις, αγνοούν τα σημεία στίξης, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις σε τέτοιο βαθμό, ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά απ’ ό,τι στα γραπτά, και η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη απ’ αυτήν που δείχνει η σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής.

Συχνότατα παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής, παρορμητικότητα (ανυπομονησία) και υπερκινητικότητα, που όπως η δυσλεξία έχουν βιολογική και κυρίως κληρονομική αιτία. Το μεγαλύτερο πρόβλημά τους βρίσκεται στη μεταφορά της σκέψης σε  γραπτό λόγο. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλάνε λέξεις, μπερδεύουν τον ενικό με τον πληθυντικό, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν τρεις φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με τρεις διαφορετικούς τρόπους.

Υπάρχουν, βέβαια, και άλλα λιγότερο συχνά συμπτώματα, όπως η καθρεπτική  γραφή, π.χ. 3-ε,  9-ρ,  η οποία εμφανίζεται συχνότερα στις λατινογενείς γλώσσες, αλλά σπάνια στην ελληνική, και κυρίως στο νηπιαγωγείο και στην Α’ δημοτικού.

Τα αίτια της δυσλεξίας και της διάσπασης προσοχής είναι πάντοτε βιολογικά, νευρολογικά και κυρίως κληρονομικά. Οι ψυχοπεριβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να βελτιώσουν ή να χειροτερέψουν την κατάσταση, αλλά ποτέ δεν μπορούν να προκαλέσουν δυσλεξία. Ο δυσλεξικός γεννιέται δυσλεξικός.  Η δυσλεξία και η διάσπαση προσοχής παρουσιάζεται συχνότερα στα αγόρια απ’ ό,τι στα κορίτσια, σε αναλογία 4  προς 1.

Επίσης παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ., προπαίδεια), παρόλο που  η μαθηματική λογική τους είναι πολύ καλή, μερικές φορές υστερούν στις μαθηματικές πράξεις (βγάζουν λάθος αποτελέσματα), ενώ έχουν σημαντικά προβλήματα στις ξένες γλώσσες, ιδίως στα αγγλικά. Οι δυσλεξικοί μπορούν να αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα και να αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. Έχουν άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ., υπερτερούν στα πρακτικά, στα εφαρμοσμένα, στα δημιουργικά, ενώ υστερούν στα γλωσσικά), σε αντίθεση με το μέσο παιδί, του οποίου οι ικανότητες είναι παρόμοια κατανεμημένες. 

Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου ή ομιλίας και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα. Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και, συνεπώς, δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση, ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχοεκπαιδευτική και γι’ αυτό πραγματοποιείται μόνον από ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχολόγους, εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες .

Πέρα από την ανυπαρξία τόνων και την ανορθογραφία, είναι αξιοπρόσεκτη η αρνητική εικόνα που έχει το δυσλεξικό παιδί για τους εκπαιδευτικούς του (πιθανόν λόγω της άγνοιάς τους για τη δυσλεξία).

Συχνά χαρακτηρίζονται από συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας.  Επίσης, παρουσιάζουν και ιατρικά προβλήματα, όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στη σχολική ηλικία οφείλονται κυρίως στο υψηλό άγχος που δημιουργείται από την ταπεινωτική καθημερινή αποτυχία στο σχολείο. Οι δυσλεξικοί, συνήθως, έχουν ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου και δημιουργικής σκέψης.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση