familylife.gr
Μήπως δυσκολεύεται στα μαθηματικά;
Ευρετήριο Άρθρου
Μήπως δυσκολεύεται στα μαθηματικά;
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

anaptyxi-disarithmia-1Mια τόσο απλή πράξη! Γιατί χρειάζεται τόσο χρόνο; Χθες τα λέγαμε… Πώς είναι δυνατόν να μην το καταλαβαίνει;

Αυτά διαβάζει η μικρή Λένα στα μάτια της μαμάς της κάθε απόγευμα που κάθονται μαζί για να μελετήσουν τα μαθηματικά  που έβαλε η δασκάλα για το σπίτι. Για την Λένα, όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο νομίζει η μαμά.

Του Γεώργιου Τρομπούκη*

Πολλοί γονείς έχουν κάνει αυτές τις σκέψεις, ύστερα από κοπιαστικές ώρες μελέτης των μαθηματικών με τα παιδιά τους, σηκώνοντας τελικά τα χέρια ψηλά. Κι όμως, είναι δυνατόν μερικά παιδιά να δυσκολεύονται τόσο, αν αναλογιστούμε ότι τα μαθηματικά φαντάζουνε γι’ αυτά… κινέζικα.  Για τη δυσλεξία, πλέον, όλοι οι γονείς, λίγο-πολύ, κάτι γνωρίζουν. Τι γίνεται, όμως, όταν το παιδί τα πηγαίνει καλά στο σχολείο, εκτός από τα μαθηματικά, τα οποία το βασανίζουν;

Δυσαριθμησία

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συγκαταλέγει, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, τη δυσαριθμησία (Dyscalculia) στις κύριες μαθησιακές διαταραχές. Πρόκειται, μάλιστα, για μαθησιακή δυσκολία-διαταραχή που παρουσιάζουν περισσότερα παιδιά απ’ αυτά που παρουσιάζουν δυσλεξία. Περίπου το 6% των μαθητών δυσκολεύονται με τα μαθηματικά (δυσαριθμησία), έναντι του 4-5% που παρουσιάζουν δυσλεξία.

Τι είναι, όμως, η δυσαριθμησία και πώς μπορεί να καταλάβει ένας γονιός αν το παιδί του παρουσιάζει αυτήν τη μαθησιακή δυσκολία;

Καταρχήν, ας διευκρινίσουμε ότι η δυσαριθμησία, όπως και κάθε άλλη μαθησιακή δυσκολία, δεν είναι αρρώστια. Είναι διαταραχή της ανάπτυξης της μαθηματικής σκέψης, που φανερώνεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Δεν σημαίνει, σε καμία περίπτωση, χαμηλή ή μειωμένη νοημοσύνη και, ακόμα λιγότερο, τεμπελιά. Αυτά είναι, όμως, δυστυχώς τα πρώτα που πηγαίνουν στο μυαλό των μεγάλων, όταν αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο να εξηγήσουν τα μαθηματικά στα παιδιά.

Συγκεκριμένα, αν παρατηρήσατε στο παιδί σας:

  • Δυσκολία στην τέλεση απλών μαθηματικών πράξεων (εμμένει να χρησιμοποιεί δάχτυλα, χρειάζεται πολύ χρόνο).
  • Τα εσφαλμένα αποτελέσματα διαφέρουν από τα σωστά συχνά κατά μία μονάδα.
  • Δυσκολεύεται στην αφαίρεση και στη διαίρεση περισσότερο απ’ ό,τι στη πρόσθεση.
  • Δυσκολεύεται να προσανατολιστεί στον χώρο, μπερδεύει συχνά το δεξιά με το αριστερά.
  • Δυσκολεύεται στην αντίληψη και κατανόηση ποσοτήτων και μεγεθών.
  • Δεν γνωρίζει ποιες πράξεις πρέπει να χρησιμοποιήσει για την επίλυση προβλημάτων.
  • Αδυνατεί να συγκρατήσει μαθηματικές έννοιες και ύλη (π.χ., προπαίδεια), παρ’ όλη την επανάληψη.

Όλα αυτά είναι (αρκετά συνοπτικά) ενδείξεις ότι το παιδί σας μπορεί να παρουσιάζει δυσαριθμησία. Σε αυτό τον κατάλογο δεν περιλαμβάνονται οι συνέπειες για τον ψυχισμό του παιδιού. Ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του, μπορεί να εμφανιστούν:

  • Μειωμένη αυτοεκτίμηση
  • Ελλειμματική προσοχή
  • Απώλεια κινήτρων μελέτης και παθητικότητα
  • Επιθετικότητα - Συγκρούσεις στο οικογενειακό περιβάλλον
  • Άρνηση, ακόμα και φοβία, για τα μαθηματικά
  • Τάσεις απομόνωσης
  • Επέκταση της κακής επίδοσης και σε άλλα μαθήματα
  • Γενικότερη άρνηση για το σχολείο
  • Ψυχοσωματικά (κοιλόπονος, πονοκέφαλος), ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες

Εδώ, πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα συμπτώματα, όσον αφορά το μέγεθός τους και την έντασή τους, ποικίλλουν. Παρατηρούνται, όμως, ως επακόλουθα της αποστέρησης, απογοήτευσης και πίεσης που δέχονται τα παιδία με δυσαριθμησία.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση