familylife.gr
Σοκολάτα: πολύτιμη αγαπημένη
Ευρετήριο Άρθρου
Σοκολάτα: πολύτιμη αγαπημένη
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

sokolataΣοκολάτα, η αγαπημένη τροφή μικρών και μεγάλων! Τι γνωρίζουμε, όμως, για την ιστορία και την προέλευσή της; Λέγεται ότι την αξία της σοκολάτας ανακάλυψαν οι Αζτέκοι και οι Μάγια μέσα από το μικρό θαμνώδες φυτό, το κακαόδενδρο, κάπου στην κοιλάδα του Αμαζονίου, περίπου το 600 μ.Χ.

Αρχικά, η σοκολάτα καταναλωνόταν σαν ρόφημα, και το πρώτο σοκολατοποιείο πιστεύεται ότι άνοιξε το 1657 στο Λονδίνο! Το πρώτο εργοστάσιο σοκολάτας ιδρύθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ενώ τον 17ο αιώνα αναγνωρίζεται ως κατάλληλο ρόφημα για τα παιδιά! Το 1876, ο Ελβετός Daniel Peter επινοεί έναν τρόπο παρασκευής, ώστε να κάνει τη σοκολάτα γάλακτος, και πουλάει την ιδέα του στην παγκοσμίως γνωστή ελβετική εταιρεία ΝΕΣΤΛΕ. Τέλος, το 1910 ο Έλληνας Λεωνίδας Κεσδεκίδης ανοίγει στις Βρυξέλλες το πρώτο του κατάστημα σοκολάτας, με την επωνυμία «Leonidas».

Της Παναγιώτας Μίαρη, διαιτολόγου-διατροφολόγου

Ύστερα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή και αφού είδαμε από πού ξεκίνησε και πώς έφτασε η σοκολάτα στα ντουλάπια και στα ψυγεία των σπιτιών μας, σίγουρα θα ενδιαφέρεστε να μάθετε ποια είναι τα κυριότερα συστατικά της και γιατί αυτά την καθιστούν πολύτιμη διατροφικά.

Η γλυκιά μας σοκολάτα αποτελείται από διάφορα συστατικά των οποίων η αναλογία διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία, καθώς και από ποσότητα σε ποσότητα. Τα πιο συχνά απαντώμενα θρεπτικά συστατικά της σοκολάτας είναι τα μακροθρεπτικά, δηλαδή ο υδατάνθρακας, η πρωτεΐνη και τα λίπη, καθώς και μέταλλα-ιχνοστοιχεία, όπως ασβέστιο, σίδηρος, μαγνήσιο, φώσφορος, ψευδάργυρο, χαλκός, κάλιο, νάτριο, καφεΐνη, βιταμίνες Α-καροτίνη, βιταμίνη Ε,  θεοβρωμίνη και αντιοξειδωτικές ουσίες, οι πολυφαινόλες. Τα κυριότερα λιπαρά οξέα της σοκολάτας είναι το ελαιικό οξύ, το λινελαιικό, το στεατικό και το παλμιτικό. Τα λιπαρά οξέα βρίσκονται σε τέτοια αναλογία στη σοκολάτα, ώστε δεν επηρεάζουν αρνητικά τα λιπίδια του αίματος, ενώ η σοκολάτα υγείας δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη.

Η σοκολάτα είναι υγιεινή για τα παιδιά;

Στην ερώτησή μας έρχονται να απαντήσουν τα ίδια τα θρεπτικά συστατικά της. Το ασβέστιο, το μαγνήσιο και ο φώσφορος έχουν προστατευτική δράση έναντι των καρδιαγγειακών νοσημάτων, της υπέρτασης και της οστεοπόρωσης. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης, ενώ ο χαλκός συμμετέχει στη σύνθεση της μελανίνης στο δέρμα και τα μαλλιά. Οι πολυφαινόλες, και συγκεκριμένα μια ειδική κατηγορία, τα φλαβονοειδή, που περιέχονται στο κακάο, συμβάλλουν στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, με αποτέλεσμα να μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης ορισμένων μορφών καρκίνου και να μας προστατεύουν από τη γήρανση. Η θεοβρωμίνη συμβάλλει  στη μυϊκή, καρδιακή και πνευματική τόνωση, και παρουσιάζει και αντιβηχική δράση. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει επίσης ένα σπουδαίο αμινοξύ που το βάπτισαν οι νονοί του τρυπτοφάνη μετά τη γέννησή του, το οποίο συμβάλλει στην έκκριση της σεροτονίνης από τον ανθρώπινο εγκέφαλο, δημιουργώντας σε αυτόν αίσθηση καλής διάθεσης, πληρότητας, κορεσμού, και την κάνει μη εθιστική. Να γιατί αισθανόμαστε τόσο όμορφα καταναλώνοντάς την, πέρα από το αδιαμφισβήτητο γεγονός της γευστικής απόλαυσης που μας προσφέρει!

Χμμ… και σε τι ποσότητα πρέπει να την καταναλώνουμε;

Αγαπητοί γονείς, προφανώς και δεν χρειάζεται να στερήσουμε από τα παιδιά μας την αγαπημένη τους απόλαυση, αλλά να τους την προσφέρουμε με μέτρο. 3 κομματάκια την ημέρα είναι μια ιδανική ποσότητα, ή αλλιώς 1 μέτρια σοκολάτα την εβδομάδα γι’ αυτούς που δεν θέλουν να συνηθίζουν καθημερινά σε τέτοιες απολαύσεις. Και όπως ισχύει για όλες τις τροφές, έτσι και η σοκολάτα πρέπει να καταναλώνεται με σύνεση και όχι να απαγορεύεται από μια καθ’ όλα ισορροπημένη διατροφή. Μην ξεχνάτε, αγαπητοί γονείς, πως η στέρηση έχει αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή το παιδί θα στραφεί κάποια στιγμή της ζωής του σε όλα τα απαγορευμένα!

Η πιο υγιεινή σοκολάτα ποια είναι;

Αναμφισβήτητα, επάξια τον τίτλο της υγιεινότερης σοκολάτας κερδίζει η μαύρη, δηλαδή η σοκολάτα υγείας, το λέει και το όνομά της, πώς να το κρύψομεν άλλωστε, αφού περιέχει περισσότερες αντιοξειδωτικές ουσίες σε σχέση με τη σοκολάτα γάλακτος και καθόλου χοληστερόλη. Στη σοκολάτα γάλακτος εμπεριέχονται μεν αντιοξειδωτικές ουσίες, εξαιτίας του κακαοβουτύρου, ωστόσο συνοδεύεται και από πολλά ζωικά λίπη, που την κάνουν να υστερεί σε σχέση με τη μαύρη σοκολάτα. Η σοκολάτα γάλακτος με ξηρούς καρπούς αποτελεί καλύτερη επιλογή από τη σκέτη γάλακτος, καθώς τα απαραίτητα λιπαρά οξέα (ω 3 και ω 6) που εμπεριέχονται σε αυτήν, την καθιστούν πολυτιμότερη! Τα λιπαρά οξέα των ξηρών καρπών της σοκολάτας παρέχουν στον οργανισμό μας  αντιοξειδωτική δράση ενάντια στις καρδιαγγειακές παθήσεις, στις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν καρκινώματα, αυξάνουν την καλή HDL χοληστερόλη και συμβάλλουν στην καλύτερη συγκέντρωση και σκέψη.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση