familylife.gr
Νερό και Ενυδάτωση
Ευρετήριο Άρθρου
Νερό και Ενυδάτωση
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

nero-enydatosiΚαθημερινά, βλέπουμε ανθρώπους να κυκλοφορούν στον δρόμο κρατώντας ένα μπουκαλάκι νερό, και είναι τόσο σημαντικό γι’ αυτούς, που το παίρνουν μαζί στην εργασία τους, στο γυμναστήριο, στα ψώνια τους και σε άλλες καθημερινές δραστηριότητες.

Το πίνουνε όταν ξυπνούν, όταν τρώνε και πριν κοιμηθούν. Άραγε, είναι τόσο σημαντικό που μας συνοδεύει παντού; Η απάντηση είναι πως ναι, είναι πράγματι τόσο σημαντικό, που ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτό. Ο άνθρωπος μπορεί να διατηρηθεί στη ζωή χωρίς τροφή για μήνες, αλλά χωρίς νερό μόνο κάποιες μέρες.

Της Γιώτας Μίαρη, διατροφολόγου-διαιτολόγου

Με την έλλειψή του δεν είναι δυνατή η αποβολή ουσιών με τα ούρα. Έτσι αυξάνει η συγκέντρωσή τους στο αίμα, το οποίο πυκνώνει και προκαλεί έτσι βλάβες στη λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος. Επιπλέον, κάποιες κοινές ασθένειες, όπως προβλήματα στα νεφρά, κυστίτιδες, ημικρανίες, πονοκέφαλοι, δερματικά προβλήματα και δυσκοιλιότητα, ενδέχεται να οφείλονται στην ανεπαρκή πρόσληψη νερού.

Ο ρόλος του νερού από επιστημονική σκοπιά:

- αποτελεί δομικό υλικό του κυττάρου.

- αποτελεί μέσο μεταφοράς των συστατικών που έχουν προσληφθεί μέσω της τροφής.

- αποτελεί διαλύτη για ανόργανα άλατα, οργανικές ενώσεις και αέρια.

Το νερό δεν αποδίδει θερμίδες στον οργανισμό και μπορεί να καταναλώνεται ελεύθερα από υγιείς οργανισμούς.

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί για τις απαιτήσεις των βρεφών σε νερό!

Η επιφάνειά τους σε σχέση με το βάρος είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι στους ενήλικους, όπως και ο μεταβολισμός τους. Επομένως, τα βρέφη έχουν μεγαλύτερη απώλεια θερμότητας, νερού και άχρηστων προϊόντων του μεταβολισμού. Τα βρέφη είναι πιο ευαίσθητα σε παθολογικές καταστάσεις οι οποίες προκαλούν εμετούς, διαρροϊκές κενώσεις και αφυδάτωση. Επιπλέον, η υψηλότερη πρόσληψη πρωτεϊνών καθώς και ο πυρετός αυξάνουν περισσότερο τις ανάγκες σε νερό. Σε κλίματα όπως της χώρας μας, η ημερήσια πρόσληψη πρέπει να καλύπτει 170-180 ml/kg βάρους ή 1,5-2 ml/kcal/ημέρα. Το 50-60% του σωματικού βάρους ενός ενήλικα αποτελείται από νερό, ενώ στα βρέφη φτάνει το ποσοστό αυτό το 70%.

Κατά τον θηλασμό η μητέρα οφείλει να πίνει αρκετό νερό, ώστε να ενυδατώνεται επαρκώς το γάλα που ταΐζει το βρέφος της.

Στα νεογέννητα έως και 3 μηνών βρέφη δεν ενδείκνυται η κατανάλωση νερού στην αμιγή μορφή της, κι αυτό γιατί οι νεοσχηματισμένοι νεφροί τους μαζί με το νερό θα αποβάλλουν και ποσότητες νατρίου.

Μετά την ηλικία των 3 μηνών και ύστερα πάντα από σύσταση του γιατρού, μπορεί να δοθεί στο βρέφος νερό σε μικρές όμως ποσότητες, της τάξεως των 30-60 ml.

Στην ηλικία των 6 μηνών και ύστερα, συνήθως δίδεται στερεά τροφή στα βρέφη, καθώς και νερό σε ποσοστό περίπου 30-60 ml/ανά γεύμα.

Στη νηπιακή ηλικία συστήνεται η κατανάλωση νερού σε ποσότητα 900-1200 ml, ενώ ανεβαίνει σταδιακά στα παιδιά προσχολικής ηλικίας στα 1000-2000ml/ημερησίως.

Αργότερα, στο σχολείο οι ανάγκες πλέον σε νερό αποτελούν καθημερινή απαίτηση του οργανισμού, ώστε να λειτουργήσει σωστά σε βιολογικό και εγκεφαλικό επίπεδο.

Αν και είναι δύσκολο να ελέγξουμε τα παιδιά μας όταν αυτά βρίσκονται στο σχολείο ή σε διάφορες άλλες δραστηριότητες, καλό θα είναι να τα συμβουλεύουμε να καταναλώνουν νερό και φρουτοχυμούς, ώστε να ενυδατώνονται επαρκώς. Το γάλα επίσης αποτελεί καλό διατροφικό μέσο για ενυδάτωση κατά τις πρώτες πρωινές ώρες. Οφείλουμε να τονίσουμε στα παιδιά μας πόσο αναγκαία είναι για τη ζωή η κατανάλωση νερού, αφού πρώτα αποτελέσουμε εμείς το παράδειγμά τους, διαφορετικά θα ακολουθήσουν τις δικές μας λανθασμένες συνήθειες.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση