familylife.gr
Τα παιδιά τρώνε… μεσογειακά
Ευρετήριο Άρθρου
Τα παιδιά τρώνε… μεσογειακά
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

mesogeiaki-diatrofiΗ μεσογειακή διατροφή δεν είναι μόνο για ενήλικες. Μπορούν και τα παιδιά σας να επωφεληθούν από τις ευεργετικές της ιδιότητες, με απλά βήματα.


Της Νίκης Τζουγανάκη, διατροφολόγου-διαιτολόγου

Μεσογειακή διατροφή είναι το είδος διατροφής που ακολουθείται από τους ευρωπαϊκούς λαούς της Μεσογείου, δηλαδή της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Αλβανίας, της πρώην Γιουγκοσλαβίας και της Κύπρου. Έρευνες που έχουν γίνει διεθνώς, φέρουν την Κρήτη ως το καλύτερο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μεσογειακής διατροφής. Η διατροφή αυτή χαρακτηρίζεται από χαμηλή κατανάλωση λίπους και ιδιαίτερα κορεσμένων λιπαρών οξέων, με ταυτόχρονη υψηλή κατανάλωση υδατανθράκων. Η μεσογειακή διατροφή είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνες, ενώ η κύρια μορφή λίπους που χρησιμοποιείται είναι το ελαιόλαδο. Στατιστικές μελέτες που έχουν γίνει στις χώρες που την ακολουθούν, υποστηρίζουν ότι αυτό το είδος της διατροφής οδηγεί σε χαμηλά ποσοστά εκφυλιστικών ασθενειών. Πολυετείς έρευνες έχουν αποδείξει ότι η μεσογειακή διατροφή θεωρείται ως ο πλέον υγιεινός τρόπος διατροφής, αφού προστατεύει από καρδιακές προσβολές, καρκίνο (π.χ., παχέος εντέρου), παχυσαρκία, ήπια νοητική διαταραχή κ.ά.

Τα χαρακτηριστικά της μεσογειακής διατροφής

Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή μπορεί να περιγραφεί με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

• Άφθονες φυτικές ίνες από φρούτα, λαχανικά, ψωμί, δημητριακά, πατάτες, όσπρια, καρπούς.

• Ελάχιστα επεξεργασμένα προϊόντα.

• Γαλακτοκομικά προϊόντα, καθημερινά, σε μικρές έως μέτριες ποσότητες.

• Ψάρια και πουλερικά σε μικρές έως μέτριες ποσότητες.

• Κόκκινο κρέας σε μικρές ποσότητες.

• Ελαιόλαδο ως κύρια πηγή λιπαρών και κυρίως πολυακόρεστων λιπαρών οξέων.

• Μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού, συνήθως ως συνοδεία σε γεύματα.

• Κατανάλωση φρέσκων τοπικών προϊόντων εποχής.

• Ενεργητικός τρόπος ζωής και τακτική σωματική άσκηση.

Η συγκεκριμένη διατροφική σύνθεση της μεσογειακής διατροφής έχει ως αποτέλεσμα αφενός χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη, αφετέρου υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και φυτικές ίνες. Η καθημερινή κατανάλωση ωμού ελαιόλαδου συνεπάγεται υψηλή περιεκτικότητα της δίαιτας σε ακόρεστα λιπαρά οξέα.

Αν όλα τα προηγούμενα τα διαβάσετε στα παιδιά σας, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, και με το δίκιο τους, θα αναρωτηθούν: «Εμείς δεν τρεφόμαστε έτσι... οι φίλοι μας επίσης! Πώς είναι αυτή η διατροφή ελληνική, όπως μας λέτε;» Είναι γεγονός ότι η διατροφή του σύγχρονου ανθρώπου, ειδικότερα αυτού που ζει στις μεγάλες πόλεις, ξεφεύγει ολοένα και περισσότερο από το μεσογειακό μοντέλο και χαρακτηρίζεται από την υπερκατανάλωση πρόχειρου φαγητού με πολλά κορεσμένα λίπη και ελάχιστες φυτικές ίνες, καθώς και από έλλειψη άσκησης.

Είναι προφανές ότι έχουμε στα χέρια μας μια κληρονομιά αιώνων η οποία απευθύνεται σε κάθε ηλικία. Ειδικά στην Ελλάδα έχουμε και όλα όσα χρειαζόμαστε για να την εφαρμόσουμε στην καθημερινότητά μας. Έχουμε την ανάμνηση του τρόπου ζωής των προηγούμενων γενεών, καθώς και τα υλικά από τα οποία απαρτιζόταν η διατροφή τους στη διάθεσή μας. Τι σημαντικότερο θα μπορούσαμε να διασφαλίσουμε σ' εμάς και τα παιδιά μας, λοιπόν, από προϋποθέσεις για καλή υγεία στο μέλλον;

Μεσογειακή διατροφή και στο παιδικό μενού

Το ερώτημα που τίθεται τη σημερινή εποχή, στην οποία οι ρυθμοί και η ποιότητα ζωής εμφανίζονται απόλυτα αλλαγμένοι σε σχέση με των παππούδων μας, είναι το εξής: «Μπορούμε να επαναφέρουμε το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής στη ζωή μας ή έστω να το προσαρμόσουμε με κάποιον τρόπο στα σημερινά δεδομένα;» Η απάντηση είναι θετική. Με καλή θέληση και λίγη προσπάθεια, φυσικά και μπορούμε.

Ας δούμε, λοιπόν, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να εφαρμόσουν τη μεσογειακή διατροφή. Καταρχήν, να υπογραμμίσουμε ότι τα παιδιά είναι οι καλύτεροι μιμητές των γονιών τους. Άρα, το παράδειγμα βρίσκεται μέσα στο κάθε σπίτι.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση