familylife.gr
Δεν τρώει ότι είναι πράσινο! Τι να κάνω;
Ευρετήριο Άρθρου
Δεν τρώει ότι είναι πράσινο! Τι να κάνω;
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

lahanikaΑυτή, είναι μία ερώτηση που ακούμε συχνά οι διαιτολόγοι, από μητέρες μικρών κυρίως παιδιών. Τα λαχανικά είναι τα συνηθέστερα τρόφιμα που αποφεύγουν τα παιδιά και αποτελούν συχνά αντικείμενο διαμάχης μεταξύ μαμάς και παιδιού.

Επειδή όμως, είναι μία πολύ σημαντική ομάδα τροφών, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά να τα αποφεύγουν πλήρως για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Της Κοντελέ Ιωάννας, Διαιτολόγου-Διατροφολόγου

Τα λαχανικά είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες και ιδιαίτερα βιταμίνη C, βιταμίνη Α και φυλλικό οξύ καθώς και σε φυτικές ίνες. Επίσης, περιέχουν σημαντικά ιχνοστοιχεία, όπως  κάλιο και μαγνήσιο. Το μεγαλύτερο μέρος των λαχανικών αποτελείται από νερό και γι’ αυτό έχουν πολύ λίγες θερμίδες. Όταν λέμε λαχανικά βέβαια δεν εννοούμε μόνο την «πρασινάδα». Μαρούλι, σπανάκι, καρότο,  ντομάτα, αγγούρι, λάχανο, κουνουπίδι, χόρτα, παντζάρια, κολοκυθάκια, φασολάκια, μπάμιες, αρακάς, μελιτζάνες, πιπεριές είναι όλα λαχανικά τα οποία ανάλογα με το είδος μπορούν να καταναλωθούν ωμά ή βρασμένα ή ακόμα και ψητά. Σύμφωνα με τις συστάσεις της Μεσογειακής Διατροφής, καθημερινά θα πρέπει να τρώμε 3 μερίδες λαχανικών (1 μερίδα ισοδυναμεί με 1 φλιτζάνι ωμά ή ½ φλιτζάνι βρασμένα λαχανικά).

Εσείς τρώτε λαχανικά;

Η πρώτη ερώτηση που κάνω στις μαμάδες που ανησυχούν, επειδή τα παιδιά τους δεν τρώνε λαχανικά είναι : «Εσείς τρώτε λαχανικά;». Ακούγεται αστείο, αλλά είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να μην τρώνε λαχανικά επειδή απλά δεν τρώνε και οι γονείς τους. Και βέβαια, δεν μπορούμε να απαιτούμε από το παιδί να φάει σαλάτα όταν εμείς απλά την κόψαμε και μετά δεν την αγγίξαμε ή να απαιτούμε να τρώει κάθε μέρα όταν εμείς τρώμε μόνο την Κυριακή. Τα παιδιά είναι «καθρέφτες» της οικογένειας. Είναι πολύ πιθανότερο να τρώει λαχανικά ένα παιδί που τρώνε και οι γονείς του. Φροντίστε να τρώει λαχανικά και η/ο σύζυγος, καθώς μια συχνή δικαιολογία των παιδιών είναι: «ο μπαμπάς δεν τρώει, εγώ γιατί να φάω;»

Είναι επίσης σημαντικό να έχετε οικογενειακά γεύματα ώστε το παιδί σας να βλέπει  και να μιμείται τις σωστές διατροφικές σας συνήθειες. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που έχουν οικογενειακά γεύματα είναι πιθανότερο να τρώνε φρούτα και λαχανικά. Τα οικογενειακά γεύματα αποτελούν επίσης μία καλή ευκαιρία να δοκιμάσει το παιδί σας νέα φαγητά, μεταξύ των οποίων μπορούν να περιλαμβάνονται και τα λαχανικά. Πρέπει δε να έχετε κατά νου ότι τα μικρά παιδιά δεν έχουν πλήρως ανεπτυγμένους τους αισθητήρες της γεύσης. Αν μάλιστα το παιδί δεν έχει φάει λαχανικά από τη βρεφική ή τη νηπιακή ηλικία (με την μορφή σούπας ή λιωμένων λαχανικών) δεν είναι συνηθισμένο σε αυτές τις γεύσεις και τις απορρίπτει. Αυτό μπορεί να αλλάξει καθώς το παιδί μεγαλώνει και έρχεται σε επαφή με περισσότερες γεύσεις.

Τι να κάνετε!

1. Οι μελέτες δείχνουν ότι το να βάλετε στο τραπέζι σας τα λαχανικά ως καθημερινή συνήθεια και να αφήσετε τα ίδια τα παιδιά να δοκιμάσουν και να αποφασίσουν αν θα τα φάνε έχει θετικά αποτελέσματα. Σερβίρετε πάντα λαχανικά στο καθημερινό τραπέζι ακόμα κι εάν είστε σίγουροι ότι το παιδί δε θα τα φάει. Όσο συχνότερα βλέπει το παιδί τα λαχανικά ως μέρος της καθημερινή διατροφής, τόσο πιο πιθανό είναι να τα δοκιμάσει. Ενθαρρύνετε το παιδί σας απλά να δαγκώσει ή να δοκιμάσει και εν συνεχεία να αποφασίσει αν τελικά θα φάει το συγκεκριμένο τρόφιμο. Αν δεν θέλει να το φάει αφήστε το να το φτύσει σε μία χαρτοπετσέτα και μην το πιέσετε αν δεν του αρέσει.

2. Δώστε στα παιδιά σας να δοκιμάσουν λαχανικά από μικρή ηλικία. Αγοράστε λαχανικά μαζί με το παιδί σας. Όταν είστε στο σούπερ μάρκετ, το μανάβικο ή την λαϊκή μαζί με το παιδί σας, αφήστε το να επιλέξει τα λαχανικά που προτιμά και ταυτόχρονα μπορείτε να του μάθετε να επιλέγει τα φρέσκα και καλής ποιότητας λαχανικά.

3. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ασχοληθεί με την προετοιμασία ή το μαγείρεμα των λαχανικών. Ζητήστε του να σας βοηθήσει να πλύνετε τα λαχανικά ή να τα κόψετε. Ακόμα, ενθαρρύνετε το να ετοιμάσει την δική του σαλάτα με τα υλικά που προτιμά. Αρκεί να έχετε έτοιμα πολλά διαφορετικά υλικά, όχι μόνο λαχανικά αλλά και τυρί, αυγό ή ότι άλλο ταιριάζει μέσα σε μία σαλάτα. Και μην ξεχάσετε στο τέλος να επιβραβεύσετε τον μικρό σεφ με ένα μπράβο.

4. Κόψτε τα λαχανικά σε σχήματα όπως αστέρια, λουλούδια ή ζωγραφίστε το πιάτο του παιδιού σας με λαχανικά. Παραδείγματος χάριν φτιάξτε ένα πρόσωπο, ένα λουλούδι ή ένα σπίτι από λωρίδες ντομάτας, στικς καρότου, μπρόκολο κ.λπ.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση