familylife.gr
«Έξυπνα» τρόφιμα για έξυπνα παιδιά

eksupna-trofima«Κάθε φορά που πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ, δεν ξέρω τι να διαλέξω για τ’ ανιψάκια μου. Σε όλες τις μάρκες και σε όλες τις εταιρείες υπάρχουν πολλά γιαούρτια, γάλατα, μπισκότα, χυμοί φρούτων, κρέμες κ.λπ., με extra βιταμίνες, σίδηρο, μέταλλα, ιχνοστοιχεία.

Και αναρωτιέμαι: Να πάρω ένα απλό γιαουρτάκι και να φύγω, ή μήπως εκείνα τα μπισκότα είναι πιο υγιεινά; Κι αν δεν προλάβω να φτιάξω εκείνη τη σούπα με λαχανικά το βράδυ, μήπως ν’ αγόραζα εκείνες τις κροκέτες με τα λαχανικά που σε 10 λεπτά θα είναι έτοιμες; Αποφάσισα να ακούσω τους Αρχαίους Έλληνες: παν μέτρον άριστον, λοιπόν. Γέμισα το καλάθι μου με λαχανικά και φρούτα, αλλά προτίμησα να πάρω το εμπλουτισμένο γάλα, και για το κολατσιό τους στο σχολείο τα υγιεινά επιδόρπια γιαουρτιού με τα φρούτα και τη σοκολάτα. Έχουν και extra ασβέστιο, το διάβασα στη συσκευασία»!

Μιλήσαμε με την κα Παναγιώτα Μίαρη για τα εμπλουτισμένα τρόφιμα και μας έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για τις συνηθέστερες ελλείψεις των παιδιών και για τα αντίστοιχα τρόφιμα που μπορούν να τις καλύψουν.

Της Βασιλικής Ξανθού, με τη συνεργασία της κας Παναγιώτας Μίαρη, διατροφολόγου-διαιτολόγου

Τα εμπλουτισμένα τρόφιμα, ή αλλιώς τα «έξυπνα τρόφιμα», έχουν στόχο την αύξηση της πρόσληψης των θρεπτικών συστατικών, ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες μας σε ιχνοστοιχεία, βιταμίνες και μέταλλα. Και κάπου εδώ γεννιόνται ερωτήματα γι’ αυτά τα τρόφιμα, αναφορικά με την ποιότητά τους και τις συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις. Η απάντηση είναι καθησυχαστική, καθώς το βασικό πλεονέκτημα των εμπλουτισμένων τροφίμων είναι ότι παρέχουν θρεπτικά συστατικά σε περιβάλλον τροφίμου και δεν ενέχουν τον κίνδυνο υπερβολικής πρόσληψης θρεπτικών συστατικών. Τέτοια τρόφιμα είναι το γάλα, το γιαούρτι, οι παιδικές κρέμες, τα παιδικά μπισκότα, τα δημητριακά, οι χυμοί και άλλα προϊόντα.

Παρακάτω αναλύονται κάποια από τα θρεπτικά συστατικά που συναντάμε πιο συχνά, ρίχνοντας μια ματιά στις ετικέτες τροφίμων αρκετών γνωστών προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Η πιθανή έλλειψη: σίδηρος
Η πιο συχνή ανεπάρκεια κατά τη βρεφική ηλικία είναι η ανεπάρκεια σε σίδηρο. Η περιεκτικότητα του σιδήρου στο γάλα της μητέρας και της αγελάδας κυμαίνεται μεταξύ 0.5-1 mg / 100 θερμίδες. Αν η διατροφή της μητέρας είναι επαρκής κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το βρέφος έχει εναποθηκευμένο σίδηρο περίπου για 6 μήνες. Η σιδηροπενική αναιμία στα παιδιά είναι συχνότερη στην ηλικία μεταξύ 9-24 μηνών. Οι γυναίκες είναι πιο ευπαθείς, λόγω της εμμήνου ρύσης, ενώ τα παιδιά δεν καταναλώνουν αρκετή τροφή ή η τροφή που καταναλώνουν είναι φτωχή σε σίδηρο ή περιέχει σίδηρο μικρής βιοδιαθεσιμότητας. H λύση: Τα εμπλουτισμένα δημητριακά αποτελούν πολύ καλή πηγή σιδήρου. Για να αυξήσετε την απορρόφησή του, καλό θα είναι να επιλέγετε τροφές που περιέχουν και βιταμίνη C.

H πιθανή έλλειψη: βιταμίνη C
Όταν η διατροφή της μητέρας που θηλάζει είναι πλήρης, οι απαραίτητες βιταμίνες για το βρέφος θα περιέχονται στο γάλα της, με πιθανή εξαίρεση τη βιταμίνη D και τη βιταμίνη C. Η βιταμίνη C του γάλατος έχει σχέση με τη διατροφή της μητέρας και πολύ συχνά πρέπει να χορηγείται συμπληρωματικά. Η βιταμίνη C δρα ως αντιοξειδωτικό, προστατεύοντας τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, συμβάλλει στην καλή υγεία του δέρματος και των ιστών, και αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου. Η λύση: Αν το παιδάκι σας δεν καταναλώνει πολλά φρούτα και λαχανικά, μια καλή πηγή πρόσληψης αυτών των βιταμινών είναι οι φυσικοί χυμοί χωρίς προσθήκη συντηρητικών και ζάχαρης, εμπλουτισμένοι με βιταμίνες. Μπορείτε, επίσης, να τους δίνετε παιδικά γιαούρτια ή επιδόρπια γιαουρτιού με φρούτα και δημητριακά.

H πιθανή έλλειψη: το ασβέστιο
To ασβέστιο είναι πολύτιμο στοιχείο για υγιή οστά, το oποίο ενισχύει τη λειτουργία των νεύρων και των μυών, και συμμετέχει στην πήξη του αίματος. Για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου, καλό θα είναι να το συνοδεύουμε με τροφές που περιέχουν βιταμίνη C και βιταμίνη D. Όταν η πρόσληψη του ασβεστίου, μέσω της διατροφής μας, δεν επαρκεί για να διατηρηθούν τα επίπεδά του στο αίμα σε φυσιολογικές τιμές, το σώμα θα αποσπάσει ασβέστιο από τα οστά. Τα παιδιά και οι έφηβοι ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες με αυξημένες απαιτήσεις σε ασβέστιο, επειδή βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης. Η λύση: Στο σούπερ μάρκετ θα βρείτε, εκτός από τις πλήρεις γαλακτομικές σειρές προϊόντων εμπλουτισμένων σε βιταμίνες, σίδηρο και ιχνοστοιχεία, και μπισκότα με αυξημένη ποσότητα γάλακτος ή άλλα πολύ αγαπημένα γλυκίσματα στα παιδιά.

H πιθανή έλλειψη: ω 3 λιπαρά οξέα.

Συχνό φαινόμενο κατά την παιδική ηλικία είναι η άρνηση για κατανάλωση ψαριών. Τα ψάρια, ο λιναρόσπορος, το λινέλαιο, κάποιοι ξηροί καρποί και φυτικές πηγές αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για την αύξηση της πρόσληψης των ω 3 λιπαρών οξέων για τον οργανισμό. Ονομάζονται απαραίτητα λιπαρά, διότι ο οργανισμός δεν μπορεί να τα συνθέσει, με αποτέλεσμα να πρέπει να τα προσλάβει μέσω της τροφής. H λύση: Σύμφωνα με νεότερα ερευνητικά δεδομένα, η καθημερινή χρήση τροφίμων εμπλουτισμένων σε ω 3 λιπαρά οξέα αυξάνει τα επίπεδα των πολυακόρεστων λιπαρών στο αίμα και στις μεμβράνες των κυττάρων, επιφέροντας τις επιθυμητές αντιφλεγμονώδεις δράσεις. Σε κάθε περίπτωση, μην παραλείπετε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο.

Tα εμπλουτισμένα τρόφιμα δεν υποκαθιστούν μια ισορροπημένη διατροφή, αλλά την ενισχύουν.

Tο βασικό πλεονέκτημα των εμπλουτισμένων τροφίμων είναι ότι παρέχουν θρεπτικά συστατικά σε συνθήκες τροφίμου και δεν ενέχουν τον κίνδυνο υπερβολικής πρόσληψης θρεπτικών συστατικών.

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση