familylife.gr
Ασβέστιο: απαραίτητο για παιδιά και μαμάδες
Ευρετήριο Άρθρου
Ασβέστιο: απαραίτητο για παιδιά και μαμάδες
Σελίδα 2
Σελίδα 3
Όλες οι Σελίδες

asvestioΤο ασβέστιο είναι μέταλλο ζωτικής σημασίας για τα παιδιά, καθώς είναι το δομικό συστατικό των οστών και κρίνεται απαραίτητο στη διατροφή τους, ώστε να επιτευχθεί η σωστή ανάπτυξη.

Η συμβολή του, όμως, στην καλή υγεία δεν περιορίζεται εκεί. Εκτελεί, επίσης, και άλλες σημαντικές λειτουργίες στον παιδικό οργανισμό: χαρίζει γερά δόντια, βοηθάει στην πήξη του αίματος και, ακόμη, δημιουργεί ασπίδα προστασίας απέναντι στην οστεοπόρωση, μια νόσο των οστών που τα κάνει εύθραυστα και επιρρεπή στα κατάγματα.

Της Μαριέττας Μιχαήλ, διαιτολόγου-διατροφολόγου, και του Ηρακλή Τσακίρη, ιατρού

Μια… πικρή αλήθεια

Τα περισσότερα παιδιά και έφηβοι δεν προσλαμβάνουν καθημερινά αρκετό ασβέστιο ώστε να ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Υπολογίζεται ότι λιγότερο από 1 κορίτσι στα 10 και μόνο 1 αγόρι στα 4, ηλικίας 9 έως 13 ετών, λαμβάνουν ποσότητες ασβεστίου ίσες ή μεγαλύτερες απ’ αυτές που απαιτεί ο οργανισμός τους. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς και όλοι όσοι φροντίζουν παιδιά και έφηβους να κατανοήσουν ότι έχει τεράστια σημασία η κατανάλωση ασβεστίου στις ηλικίες από 11 έως 15 ετών, λόγω της κρίσιμης αύξησης της οστικής μάζας που παρατηρείται σε αυτήν τη φάση της ζωής. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλοί γονείς δεν γνωρίζουν ότι τα παιδιά άνω των 9 ετών και οι έφηβοι χρειάζονται σχεδόν διπλάσιο ασβέστιο απ’ ό,τι τα παιδιά κάτω των 9 ετών.

Πόσο ασβέστιο χρειάζεται ένα παιδί;

Το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί είναι από τις πλουσιότερες πηγές ασβεστίου, και αποδίδουν περίπου το 55% του ασβεστίου που προσλαμβάνεται από τη διατροφή. Γι’ αυτό και οι γονείς χρειάζεται να φροντίζουν ώστε αυτές οι τροφές να περιλαμβάνονται στο καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών τους.

Ένα μικρό παιδί χρειάζεται καθημερινά 1.000 mg ασβεστίου. Αυτά μπορούν να καλυφθούν από:
• 4 ποτήρια γάλα (πλήρες ή αποβουτυρωμένο)
• 2 ποτήρια γάλα και 100 γραμμάρια φέτα ή 80 γραμμάρια γραβιέρα (τα σκληρά τυριά είναι πιο πλούσια σε ασβέστιο)
• 1 ποτήρι γάλα + 1 κεσεδάκι γιαούρτι + λίγο τυρί.

Δεν αρκεί το παιδί να λαμβάνει αρκετό ασβέστιο με την τροφή του. Το ασβέστιο αυτό πρέπει να αφομοιώνεται σωστά και από τον οργανισμό του. Στην αποτελεσματική απορρόφηση του ασβεστίου βοηθάνε πολλοί παράγοντες, όμως τον σημαντικότερο ρόλο παίζουν οι βιταμίνες D και C. Γι’ αυτόν τον λόγο, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα εμπλουτίζονται ,συνήθως, με τις βιταμίνες αυτές.

Και στην εφηβεία απαραίτητο

Αν και η περιεκτικότητα των άπαχων και ολόπαχων γαλακτοκοµικών σε ασβέστιο δεν διαφέρει, είναι προτιµότερη η χρήση ηµίπαχων γαλακτοκοµικών στην παιδική και εφηβική ηλικία για καλύτερη απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταµινών.

Η βιταµίνη D υποβοηθά την ικανότητα του ασβεστίου να δοµεί και να διατηρεί την υγεία των οστών. Συµβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου και σε όλη τη διαδικασία ανάπτυξης του σκελετού. Ο συνδυασµός καλής διατροφής µε ποικιλία τροφών και σύντοµης έκθεσης στον ήλιο κάθε µέρα, που σε χώρες σαν τη δική µας δεν είναι πρόβληµα, εξασφαλίζει επαρκή επίπεδα βιταµίνης D για υγιή παιδιά και εφήβους. Το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί αποτελούν πηγές ασβεστίου, ριβοφλαβίνης, πρωτεΐνης, βιταμίνης Β12. Σε περίπτωση εμπλουτισμού αποτελούν και πηγές βιταμινών Α και D.  Το γάλα αποτελεί την κατεξοχήν πηγή ασβεστίου σε ποσότητα και μορφή εύκολα αξιοποιήσιμη από τον οργανισμό. Συνιστάται η προτεινόμενη ποσότητα σε μερίδες να καταλαμβάνεται στο μεγαλύτερο της μέρος από την πρόσληψη γάλακτος, κυρίως όσον αφορά τα παιδιά, τους εφήβους και τις γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση