familylife.gr
Εσείς, πόσο… γάλα ήπιατε σήμερα;

Εσείς-πόσο-γάλα-ήπιατε-σήμεραΗ σημασία των γαλακτοκομικών στην ισορροπημένη διατροφή είναι πλέον αποδεδειγμένη. 

Οι περισσότεροι μεγάλοι επιστημονικοί οργανισμοί ορίζουν ως γενική οδηγία την κατανάλωση 2-3 μερίδων γαλακτοκομικών την ημέρα.Παρόλα αυτά, η πρόσληψη γαλακτοκομικών διαφοροποιείται ανάλογα με τις ανάγκες που διαμορφώνονται σε κάθε ηλικιακή ομάδα.

Του Πωλ Φαρατζιάν, Κλινικού Διαιτολόγου-Διατροφολόγου

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία (American Heart Association-AHA), συστήνεται η κατανάλωση αποβουτυρωμένων και ημι-αποβουτυρωμένων γαλακτοκομικών ως εξής:

Παιδιά: ≥ 2 μερίδες καθημερινά

Η καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών στα παιδιά και τους εφήβους έγκειται στην υψηλή τους περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και κυρίως στην περιεκτικότητά τους σε ασβέστιο, φώσφορο και μαγνήσιο, απαραίτητα μέταλλα για το σχηματισμό και την ανάπτυξη ενός συμπαγούς σκελετού. Ο αριθμός των μερίδων διαφοροποιείται ανάλογα με την ανάπτυξη, τις προτιμήσεις και το σωματότυπο των παιδιών. Η ανάπτυξη των παιδιών άνω των 3 ετών είναι πιο ομαλή, συγκρινόμενη με την ανάπτυξη των 2 πρώτων ετών και τη ραγδαία ανάπτυξη της εφηβείας. Παράλληλα, τα μικρότερα παιδιά λόγω της συνεχούς κατανάλωσης γάλακτος τα δύο πρώτα έτη της ζωής τους, πολλές φορές αρνούνται την κατανάλωση γάλακτος αλλά είναι πιο πρόθυμα να καταναλώσουν γιαούρτι ή τυρί.

Έφηβοι και ηλικιωμένοι: 4 μερίδες καθημερινά

Αντίστοιχα, η περιεκτικότητα των γαλακτοκομικών σε ασβέστιο και πρωτεΐνη σε συνδυασμό με τις υψηλές ανάγκες των εφήβων και των ηλικιωμένων καθορίζει και τον αριθμό των μερίδων που συστήνονται.

Οι ανάγκες των παιδιών στην εφηβεία σε ασβέστιο είναι ιδιαίτερα αυξημένες λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του σκελετού τους που παρατηρείται ιδιαίτερα κατά την πρόεφηβεια (10-11 ετών) για τα κορίτσια, σε συνδυασμό με την αρχή της εμμήνου ρύσεως και 12-13 ετών για τα αγόρια.

Αντίστοιχα, οι γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση και τα άτομα άνω των 50 ετών έχουν αυξημένες ανάγκες σε ασβέστιο. Αυτό συμβαίνει γιατί μετά από αυτή την ηλικία οι ρυθμοί αποδόμησης των οστών είναι ταχύτεροι από αυτούς της αναπλήρωσής τους.

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών και κυρίως η πρόσληψη καλά απορροφήσιμου ασβεστίου, όπως αυτού των γαλακτοκομικών, είναι απαραίτητη κατά την ενήλικη ζωή εφόσον καθορίζει την ποιότητα του σκελετού μας κατά την τρίτη ηλικία. Ταυτόχρονα, τα ημιαποβουτυρωμένα γαλακτοκομικά έχουν συσχετισθεί με καλύτερη ρύθμιση του σωματικού βάρους, μείωση της αρτηριακής πίεσης και κατ' επέκταση με την καλή καρδιαγγειακή λειτουργία. Σημαντικό είναι, επίσης, τόσο στα παιδιά άνω των 2 ετών όσο και στους ενήλικες, να καταναλώνουν ημι-αποβουτυρωμένα λιπαρά, ώστε να περιορίσουν την πρόσληψη κορεσμένου λίπους, αλλά και να εξασφαλίσουν την πρόσληψη λιποδιαλυτών βιταμινών όπως η βιταμίνη Α.

Ποια είναι η μερίδα;

1 μερίδα γαλακτοκομικού:

1 ποτήρι γάλα ή

1 φλιτζάνι γιαούρτι 240ml ή

30 γρ τυρί

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση