familylife.gr
Τα γλυκά των γιορτών και τα παιδιά!

giortes paidiaΤα Χριστούγεννα έφτασαν και φέτος. Μικροί και μεγάλοι περιμένουμε πώς και πώς τις γιορτές.

Της Γεωργίου Αντιγόνης, Διαιτολόγου-Διατροφολόγου

Οι δρόμοι είναι στολισμένοι με πολύχρωμα φωτάκια και τα χριστουγεννιάτικα δέντρα είναι στολισμένα σε κάθε περιοχή. Ήδη στα περισσότερα σπίτια έχουν ξεκινήσει οι προετοιμασίες.

Οι νοικοκυρές έχουν φτιάξει τα παραδοσιακά γλυκά των εορτών. Περπατώντας στις γειτονιές μυρίζει ο τόπος από τα λαχταριστά μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες.

Πολλά παιδάκια ανοίγουν τα τελευταία τους παραθυράκια από το χριστουγεννιάτικο ημερολόγιο, που πήραν δώρο από τις οικογένειες τους την 1η μέρα του Δεκέμβρη, για να φάνε τα τελευταία τους σοκολατάκια μέχρι την ημέρα των Χριστουγέννων.

Η προσμονή για τις γιορτές συνδέεται με τα γλυκά, ενώ μικροί και μεγάλοι είμαστε, στην κυριολεξία περικυκλωμένοι από διάφορα εδέσματα. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το γεγονός ότι ο Αη Βασίλης είναι ένας στρουμπουλός γεροντάκος.

Δυστυχώς όμως, τα παιδιά είναι πιο επιρρεπή στα γλυκά από τους μεγάλους με αποτέλεσμα η ανεξέλεγκτη κατανάλωσή τους να τα οδηγεί σε υπερβολική πρόσληψη θερμίδων, κορεσμένων λιπαρών και ζάχαρης.

Το θερμιδικό ισοζύγιο ισχύει για όλες τις ηλικίες, ακόμα και για τα παιδιά, που έχουν αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά, τις οποίες όμως δεν θα πρέπει να καλύψουν σε καμία περίπτωση από τα γλυκά, ενώ οι επιπλέον θερμίδες ευθύνονται, για την ολοένα αυξανόμενη, παιδική παχυσαρκία στη χώρα μας. Όλοι πλέον γνωρίζουμε ότι τα Ελληνόπουλα είναι από τα πιο παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη.

Η σωστή διατροφή, από την παιδική κιόλας ηλικία, παίζει καθοριστικό ρόλο για τη μετέπειτα υγεία. Αν η διατροφή είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, ξεκινούν ήδη από νωρίς οι πρώτες αλλοιώσεις στα τοιχώματα των αγγείων, που οδηγούν μεταγενέστερα στην αθηρωμάτωση, η οποία είναι υπεύθυνη για τις καρδιαγγειακές παθήσεις, ενώ ο διαβήτης τύπου 2 εμφανίζεται, πλέον με ολοένα και μεγαλύτερη, συχνότητα στα παιδιά. Η ζάχαρη εκτός από τις επιπλέον θερμίδες που παρέχει, είναι και επιβλαβής για την υγεία των δοντιών.

Οι ημέρες των Χριστουγέννων, δυστυχώς δεν καθιστούν εύκολη τη διατήρηση ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, τόσο για τους μεγάλους όσο και για τα παιδιά. Τόσο τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκά, όπως οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα, όσο και τα έτοιμα γλυκά ζαχαροπλαστείου, οι σοκολάτες κ.ά. είναι πλούσια σε χοληστερίνη, κορεσμένα λιπαρά καθώς και ζάχαρη. Το μέτρο πρόσληψης αυτών για τα παιδιά μπορεί να είναι δύσκολο έργο κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών. Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή των γονιών, παίζει η σωστή διατροφική διαπαιδαγώγηση των παιδιών από μικρή ηλικία, έτσι ώστε τα παιδιά να έχουν την επίγνωση των θερμίδων και θρεπτικών συστατικών που επρόκειτο να καταναλώσουν.

Έξυπνα τρικ!

Τα παιδιά δεν έχουν την αίσθηση του μέτρου και παρασύρονται πιο εύκολα και ως γνωστόν, μιμούνται πολύ τους μεγάλους και κυρίως τους γονείς τους...Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι τα παιδιά παχύσαρκων γονιών, αντιμετωπίζουν προβλήματα βάρους.

Κρατήστε λοιπόν στο μυαλό σας, ότι βλέπουν και μαθαίνουν.

Δεν είναι λοιπόν δυνατόν, η μαμά ή ο μπαμπάς να τρώει 2-3 γλυκά την ημέρα και το παιδί να περιορίζεται στα 2-3 την εβδομάδα.

Αποφύγετε λοιπόν την υπερκατανάλωση των γλυκών και εσείς οι ίδιοι και κυρίως μπροστά στα παιδιά σας.

Περιορίστε τον αριθμό των γλυκισμάτων που φτιάχνετε ή εμφανίζεται στο σπίτι και φροντίστε οι μερίδες να είναι μικρές.

Προσπαθήστε ακόμα να συμπεριλάβετε και άλλες εναλλακτικές λύσεις για σνακ, όπως π.χ να σερβίρεται ζεστή σοκολάτα ρόφημα, κατά προτίμηση χωρίς πρόσθετη ζάχαρη, φρουτοσαλάτα με dressing γιαουρτιού και σιρόπι από γλυκό του κουταλιού, αποξηραμένα φρούτα, ή κουλουράκια κανέλας.

Δε χρειάζεται η πιατέλα με τους κουραμπιέδες να διακοσμεί την τραπεζαρία σας καθ'όλη τη διάρκεια των εορτών, παρά μόνο όταν έχετε καλεσμένους. Στην περίπτωση αυτή των καλεσμένων, μπορείτε μάλιστα να σερβίρετε και ένα από τα παραπάνω εναλλακτικά σνακ, ιδίως εάν έχετε αποφύγει να φτιάξετε κουραμπιέδες και μελομακάρονα.

Τοποθετήστε σε εμφανή σημεία στο σπίτι αλλά και στο ψυγείο, υγιεινά σνακ (όπως φρέσκα ή/και αποξηραμένα φρούτα και λαχανικά, γιαούρτι, γάλα). Άλλωστε, είναι καλό για όλη την οικογένεια να μην υπάρχουν «πειρασμοί», όπως γλυκά, σοκολατάκια, γαριδάκια, πατατάκια, καραμέλες κ.λ.π στο ψυγείο και στα ντουλάπια της κουζίνας.

Αποφύγετε να παρακολουθείτε τηλεόραση την ώρα των γευμάτων, ή με γλυκά μπροστά σας, καθώς αποσπάται η προσοχή και χάνεται ο έλεγχος του τι και πόσο τρώμε.

Τι γίνεται όμως στις περιπτώσεις που είμαστε εκτός σπιτιού ή έχουμε πάει κάποια επίσκεψη, όπου είναι βέβαιο ότι θα μας κεράσουν κάποιο γλυκό;

Μυήστε το παιδί σας, στο να επιλέγει μελομακάρονα, αντί για κουραμπιέδες, όπου αυτό είναι εφικτό, καθώς έχουν λιγότερες θερμίδες και περιέχουν χαμηλές ποσότητες κορεσμένων λιπαρών. Φροντίστε το παιδί σας να έχει καταναλώσει πιο πριν κάποιο υγιεινό σνακ, έτσι ώστε να αποφύγετε πιθανές λιγούρες και συνεπώς υπερκατανάλωση διαφόρων γλυκισμάτων που πιθανώς θα του σερβίρουν.

Προτείνετε, αν θέλετε στο παιδί σας να μοιραστείτε μαζί το γλυκό που σας προσφέρουν, έτσι ώστε να μην καταναλώσετε ούτε εσείς αλλά ούτε και εκείνο όλη την ποσότητα.

Τα δύσκολα όμως έρχονται με την επίσκεψη της γιαγιάς, η οποία θα έρθει με γεμάτα χέρια από γλυκά, σοκολάτες, καραμέλες, θεωρώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα δείξει στο εγγόνι της την αγάπη της. Ζητείστε λοιπόν από τις γιαγιάδες να μην φέρνουν τέτοιου είδους δώρα που δεν προσφέρουν τίποτα στο παιδί σας παρά μόνο θερμίδες και περισσότερο κακό τους κάνουν παρά καλό, τουλάχιστον σε μεγάλες ποσότητες. Στην περίπτωση που δεν συμμορφώνονται με τις επιθυμίες σας, κρατήστε εσείς τα γλυκίσματα σε κρυφό μέρος για να αποφύγετε την άμεση κατανάλωσή τους.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χρησιμοποιείται τα γλυκά ως αντάλλαγμα, γιατί απλούστατα με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η προτίμηση του παιδιού για το «φαγητό-δώρο» και μεγαλώνει η απέχθεια του για κάποιο άλλο φαγητό,πολύ πιο θρεπτικό, που προφανώς το πιέζετε να φάει. Το παιδί θα πρέπει από μικρή ηλικία και με τη σωστή καθοδήγηση από τους γονείς του να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν όρια και κανόνες στην κατανάλωσή τους. Έτσι, μαθαίνουν μια πραγματικότητα της ζωής, με την οποία θα έρθουν αντιμέτωποι μεγαλώνοντας...Ότι δεν μπορούν να έχουν πάντοτε όλα όσα τους αρέσουν!!!

 

 

 

diatrofi.gr

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση