familylife.gr
Το φαγητό του παιδιού…

FagitoPaidiouΣτις παλαιότερες γενιές το οικογενειακό γεύμα ήταν νομοτελειακός κανόνας. Αποτελούσε δίαυλο επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων.

Της Ευαγγελία Βολωνάκη, διαιτολόγου, διατροφολόγου

Στη σύγχρονη κοινωνία όμως αυτό δεν είναι δυνατόν (τις περισσότερες φορές) καθώς οι απαιτήσεις διαβίωσης έχουν αυξηθεί και οι γονείς αναγκάζονται να βρίσκονται εκτός οικογενειακής εστίας τις περισσότερες ώρες της μέρας, με αποτέλεσμα η επιμέλεια και συνάμα η διατροφή των παιδιών να μετατίθεται στους παππούδες και τις γιαγιάδες (όταν αυτό είναι δυνατό).

Όταν οι γονείς δουλεύουν...
Το σύνηθες είναι όταν τα παιδιά γυρίζουν σπίτι και είναι μόνα τους, να ανοίγουν την τηλεόραση και κατά την διάρκεια του αγαπημένου τους προγράμματος, να καταφεύγουν σε διάφορα γρήγορα-πρόχειρα-ανθυγιεινά γεύματα τα όποια βρίσκουν σε ντουλάπια-ψυγείο η ακόμα και στο περίπτερο της γειτονιάς γυρίζοντας προς το σπίτι. Μπισκότα, γαριδάκια, πατατάκια, έτοιμα σάντουιτς, σοκολάτες και έτοιμα τυποποιημένα κέικ είναι μερικές από τις πρόχειρες λύσεις που βρίσκουν.
Από την άλλη η παρουσία του παππού και της γιαγιάς υπόσχεται ένα μαγειρεμένο φαγητό, το οποίο δεν συνεπάγεται απαραίτητα και καλύτερη διατροφή, καθώς υπάρχει η νοοτροπία "του παιδιού μου το παιδί είναι 2 φορές παιδί μου". Οι γηραιότεροι συνδέουν πάντα την αγάπη με την υπέρμετρη κατανάλωση φαγητού.

Λείπω αλλά δεν είμαι απών!
Γίνετε το καλό παράδειγμα από νωρίς: Είστε η πιο σημαντική επιρροή των παιδιών σας. Μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Η ποικιλία των φαγητών τα βοηθά να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα από την κάθε ομάδα τροφίμων.
• Καταναλώστε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες με τα γεύματα ή τα σνακ σας. Αφήστε τα παιδιά σας να δουν ότι σας αρέσει να μασάτε ωμά λαχανικά.
• Πηγαίνετε να ψωνίσετε φαγητό μαζί τους: Η αγορά ειδών διατροφής μπορεί να διδάξει το παιδί σας πολλά πράγματα σχετικά με το φαγητό και τη διατροφή. Συζητήστε από πού προέρχονται τα φρούτα, τα λαχανικά, οι φυτικές ίνες, το γάλα και το κρέας. Αφήστε τα να κάνουν υγιεινές επιλογές.
• Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα: Τεμαχίστε το φαγητό σε αστεία και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων. Ονομάστε ένα φαγητό που το παιδί σας βοήθησε να ετοιμαστεί. Σερβιρίστε την 'Σαλάτα της Μαρίας' ή τις 'Γεμιστές πατάτες του Κωστάκη' για βραδινό.
• Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εφεύρει νέα σνακ.
• "Καθαρίστε" το σπίτι: Φροντίζετε να μην υπάρχουν μικροσνάκ όπως μπισκότα, πατατάκια, σοκολάτες και άλλα τυποποιημένα τρόφιμα, αντ' αυτού επιλέγετε φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, λαχανικά, σπιτικά γλυκά light,γιαούρτι μέλι.
• Κόβετε (αν χρειαστεί) το χαρτζιλίκι: Τα χρήματα που παίρνει μαζί του το παιδί αν διαπιστώσετε ότι καταναλώνονται σε κάποιο ανθυγιεινό σνακ. Φροντίστε το κολατσιό να έχει προετοιμαστεί και από το σπίτι.

Υπόθεση παππούς-γιαγιά...

Καθάρισε το πιάτο σου. Τα υγιή παιδιά τρώνε όταν πεινάνε και σταματάνε όταν χορταίνουν. Ακολουθούνε τα δικά τους εσωτερικά μηνύματα για το πόσο θα φάνε και εμείς δεν πρέπει να τα αναγκάζουμε να τρώνε πέρα από το σημείο κορεσμού. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να διδαχθούν οι γηραιότεροι και να το κατανοήσουν στα πλαίσια της σωστής ανάπτυξης των εγγονιών τους. Όταν το φαγητό δεν έχει καταναλωθεί, δεν χρειάζονται κάτι «έξτρα»- όπως γλυκά ή μπισκότα- ως εναλλακτική.

"Φάε τις φακές και μετά θα σου δώσω παγωτό". :Το να πειστεί το παιδί να φάει όσπρια ή λαχανικά μπορεί να γίνει πολύ κουραστικό και πολλές φορές ακολουθείτε ο δρόμος της «εξαγοράς». Δυστυχώς αυτή η τακτική μαθαίνει στα παιδιά ότι οι φακές ή το μπρόκολο αποτελούν υποχρέωση ενώ το γλυκό είναι βραβείο. Προτιμήστε να μην προσφέρετε γλυκά ως ανταμοιβή. Αυτό κάνει τα παιδιά να πιστεύουν ότι τα γλυκά ή τα επιδόρπια είναι καλύτερα από άλλα φαγητά.

Ένα φαγητό για όλους! Οι γιαγιάδες δεν πρέπει να μαγειρεύουν ξεχωριστά πιάτα για να ικανοποιήσουν τα εγγόνια. Αυτή η τακτική κακομαθαίνει το παιδί και γνωρίζει ότι αν δεν του αρέσει το υπάρχων φαγητό θα προσφέρετε πάντα μια εναλλακτική λύση-λιχουδιά. Δείξτε την αγάπη σας με αγκαλιές και φιλιά. Με την προσοχή σας, όχι με φαγητό!!
Μην ξεχνάτε.... Βάλτε τις σωστές βάσεις ώστε τα παιδιά να υιοθετήσουν υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες... αυτό θα λειτουργεί ως κανόνας ακόμα κ όταν εσείς δεν είστε εκεί...

www.diatrofi.gr

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση