familylife.gr
Οι εμπειρίες των πρώτων 3 χρόνων του βρέφους προδιαγράφουν το μέλλον του!
Ευρετήριο Άρθρου
Οι εμπειρίες των πρώτων 3 χρόνων του βρέφους προδιαγράφουν το μέλλον του!
page2
Όλες οι Σελίδες

AggaliaVrefosΟι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουμε αισθήματα αμηχανίας και αβεβαιότητας όταν κρατάμε στα χέρια μας ένα αναστατωμένο βρέφος.

Του Στέλιου Μαντούδη, Αναπτυξιακού εργοθεραπευτή, www.mandou.gr

Αυτό είναι φυσικό, εφόσον οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε πολλές γνώσεις γύρω από θέματα που αφορούν ένα βρέφος, τι καταλαβαίνει, πως νιώθει κλπ. Η αμηχανία που νιώθουμε πηγάζει από το ότι δεν γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε και πώς να φερθούμε.

Σύμφωνα με μελέτες, έχει αποδειχθεί ότι το 74% των πατεράδων αποφεύγουν να μένουν μόνοι με το νεογέννητο βρέφος τους γιατί νιώθουν αυτή ακριβώς την αμηχανία.

Οι γνώσεις γύρω από το τι καταλαβαίνει το μωράκι μας, τους πρώτους μήνες της ζωής του, όχι μόνο είναι ελλιπείς αλλά και παραπλανητικές.

Για πολλά χρόνια, επικρατούσε η άποψη ότι τα βρέφη δεν καταλαβαίνουν και για αυτό τον λόγο επικράτησε και η συνώνυμη λέξη «μωρό», από την αρχική «μώρος» που σημαίνει ανόητος- κουτός. Αυτή η θεωρία επικράτησε γιατί οι επιστήμονες παρατηρούσαν πόσο εξαρτημένο και αβοήθητο είναι ένα νεογέννητο. Πόσο βυθισμένο είναι στον δικό του κόσμο, αφού μάλιστα και οι πρώτες τους αντιδράσεις είναι αντανακλαστικές.

Οτιδήποτε μπορεί να κάνει ένα μωρό το κάνει γιατί λειτουργεί αντανακλαστικά. Το ότι είναι ικανό π.χ. να θηλάσει οφείλεται στο ότι έχει αναπτυχθεί και λειτουργεί το αντανακλαστικό του θηλασμού. Με απλά λόγια πλησιάζοντας το στόμα του μωρού στη θηλή του στήθους, εκείνο αρχίζει να θηλάζει.

Όταν ένα νεογέννητο νιώθει δυσφορία, κλαίει. Το κλάμα είναι το πρώτο μέσο επικοινωνίας με τον εξωτερικό κόσμο. Χωρίς το κλάμα το βρέφος δεν θα μπορούσε να μας εκφράσει τις ανάγκες του. Είναι γνωστό σε όλους μας ότι ένα βρέφος δεν έχει αναμνήσεις και δεν θυμάται.

Οι πρώτες συνειδητές αναμνήσεις που μπορεί να ανακαλέσει από την μνήμη του ένα παιδί αρχίζουν περίπου στην ηλικία των 2-3 ετών, σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει, συσχετίζοντας την ικανότητα των παιδιών να θυμούνται με το δείκτη νοημοσύνης τους. Παιδιά που θυμούνται σε μικρή ηλικία θεωρούνται πιο έξυπνα και στην ενήλικη ζωή έχουν μεγαλύτερο δείκτη νοημοσύνης.

Η άποψη που επικρατούσε για πολλές δεκαετίες και ήρθε να ανατραπεί τα τελευταία χρόνια ήταν ότι αφού τα βρέφη δεν θυμούνται τίποτα από εκείνες τις πρώτες εμπειρίες τότε δεν χρειάζεται να δίνουμε και μεγάλη προσοχή σε αυτά τα χρόνια.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση