familylife.gr
Ξαναβρείτε τον εαυτό σας μετά την γέννα
Ευρετήριο Άρθρου
Ξαναβρείτε τον εαυτό σας μετά την γέννα
Σελίδα 2
Όλες οι Σελίδες

Ξαναβρείτε τον εαυτό σας μετά την γένναΣυγχαρητήρια, έγινες μαμά! Παίρνεις στα χέρια σου αυτόν το μικρό άγγελο και σε πλημμυρίζει μια πρωτόγνωρη γαλήνη.

Περίεργο συναίσθημα η ευτυχία, έτσι δεν είναι; Νανουρίζεις το βρέφος στην αγκαλιά σου και σηκώνεσαι να το βάλεις στην κούνια του. Περνάς μπροστά από τον καθρέφτη, αλλά κάτι σε δυσαρεστεί. Βλέπεις την εικόνα σου και απογοητεύεσαι. «Δεν ήμουν έτσι», μονολογείς και ξαφνικά η ευτυχία γίνεται θλίψη, συλλογιζόμενη ότι έχεις αρκετά κιλά παραπάνω, που δεν εξαφανίστηκαν μετά τη γέννα. Απομακρύνεσαι γρήγορα από τον καθρέφτη και βυθίζεσαι στις σκέψεις σου, συνειδητοποιώντας πόσο έχεις απομακρυνθεί τελευταία από τον σύντροφό σου. Τι σου συμβαίνει;

«Τίποτα ανησυχητικό», όπως μου είπε η κα Ασπασία Πασπάλη-Παντελίδη, ψυχολόγος, η οποία εξηγεί «Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ορισμένες γυναίκες, αντιμετωπίζουν τις αλλαγές στο σώμα τους, σαν μια κατάσταση παχυσαρκίας και προσπαθούν να κρατήσουν τη νέα τους εικόνα κρυφή. Είναι αρκετά σοκαριστική για μια γυναίκα η μετατροπή του σώματός της από αντικείμενο σεξουαλικής έλξης σε τροφό του παιδιού. Μετά τη γέννα, αρκετές γυναίκες δυσκολεύονται να απαλλαγούν από τα κιλά της εγκυμοσύνης.

Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις τα κιλά αυτά, πολλαπλασιάζονται αντί να μειώνονται, λόγω της επιλόχειας κατάθλιψης, που εκδηλώνεται με κατάρρευση, νευρικότητα, φοβίες, έλλειψη ύπνου, υπερβολική κατανάλωση τροφής. Από τη μια λοιπόν, είναι υποχρεωμένες να προσαρμοστούν στο νέο τους ρόλο ως υπεύθυνες μητέρες, αλλά και στη νέα τους εξωτερική εικόνα. Αισθάνονται κατά συνέπεια λιγότερο επιθυμητές από το σύντροφό τους γεγονός που μπορεί να γίνει πηγή έντασης του ζευγαριού, ακόμα και όταν αυτός δείχνει να μην επηρεάζεται από την αλλαγή στην εξωτερική τους εμφάνιση.

Είναι μια περίοδος μεγάλης δοκιμασίας για τη γυναίκα αφού μεταβάλλεται η χημεία του σώματος, τα επίπεδα των ορμονών, καθώς και άλλες σωματικές λειτουργίες, γεγονός που τις καθιστά ευάλωτες στις ψυχοσυναισθηματικές αλλαγές».

Ανανεώσου, το αξίζεις

Πολύπλοκη η γυναικεία ψυχολογία, όπως επίσης και το θαύμα της γέννησης. Μόνο που έχει ως τίμημά του, μερικά extra κιλά. Μικρό το κόστος, για τη δημιουργία ενός νέου ανθρώπου και το πιο σημαντικό, αντιμετωπίσιμο. Συνάντησα τους διατροφολόγους κ. Θωμά Κραμποκούκη και κα Νικολίνα Κάπαρη, συζητήσαμε για το θέμα αυτό, που απασχολεί όλες τις γυναίκες και πραγματικά με καθησύχασαν, αναλύοντάς μου το πρόβλημα από τα αίτια ακόμα της δημιουργίας του. «Ο βασικός Μεταβολισμός στις εγκύους αυξάνει και αυτό είναι το αποτέλεσμα της αύξησης της μυϊκής μάζας της μήτρας, του πλακούντα και του εμβρύου. Παρατηρείται λοιπόν μεγαλύτερη εναπόθεση λίπους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, που συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους:

  • 1. Λόγω τον ορμονών που εκκρίνονται κατά την εγκυμοσύνη
  • 2. Η αυξημένη εναπόθεση λίπους λειτουργεί σαν αμυντικός μηχανισμός που προστατεύει το έμβρυο, σε περίπτωση ασιτίας της μητέρας».

Φυσικά, η αντίληψη «Τρώω για δύο», είναι λανθασμένη και το μόνο που μπορεί να μας προσφέρει είναι η αύξηση του σωματικού βάρους, με αρνητικές συνέπειες και για τη μητέρα και για το έμβρυο, καθώς επίσης και «άλλοθι» για να μας κάνουν όλοι τα χατίρια. Εάν βέβαια ενέδωσες στους πειρασμούς και τώρα μετράς τα περιττά κιλά, μην απογοητεύεσαι. Η λύση δεν βρίσκεται στις εξαντλητικές δίαιτες, που καταβάλλουν τον οργανισμό, αλλά στην αλλαγή των διατροφικών συνηθειών.

Με 5 απλά βήματα

  • 1. Να τρως απαραιτήτως καλό και πλήρες πρωινό. Μόλις ξυπνάς, να πίνεις ένα ποτήρι νερό και στη συνέχεια, αφιέρωσε λίγο χρόνο για να ετοιμάσεις το πρωινό σου, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει: • ένα φλιτζάνι γάλα με δημητριακά, ή μια φέτα ψωμί με μέλι • ένα παξιμάδι με ένα φλιτζάνι γάλα ή μια μερίδα με τυρί (ανθότυρο) • ένα αυγό, μια φέτα ψωμί και ένα ποτήρι φρέσκο χυμό • ένα τοστ με μια φέτα τυρί και μια ζαμπόν και ένα ποτήρι φυσικό χυμό.
  • 2. Κάνε μικρά και συχνά γεύματα. Αν δε θέλεις να σε εγκαταλείψουν οι δυνάμεις σου κατά τη διάρκεια της ημέρας, να μην αφήνεις άδειο το στομάχι σου για περισσότερο από 3 ώρες. Με τον τρόπο αυτό διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και αποφεύγεις έτσι τις υπογλυκαιμίες. Ενδιάμεσα από τα κυρίως γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) να τρως κυρίως φρούτα, αφού είναι η πιο υγιεινή επιλογή για άμεση τόνωση και ενέργεια..
  • 3. Απέφυγε τις μεγάλες μερίδες και το πρόχειρο φαγητό. Μην ξεχνάς ότι οι μεγάλες μερίδες φορτώνουν το στομάχι, με αποτέλεσμα η διαδικασία της πέψης να αργεί πολύ και να νιώθεις υπνηλία. Επιπλέον, το πρόχειρο φαγητό είναι πλούσιο σε λιπαρά, που επιβαρύνουν τον οργανισμό με περιττές θερμίδες.
  • 4. Θήλασε! Με το θηλασμό, η μητέρα καταφέρνει να δώσει στο βρέφος ένα ποσοστό από το λίπος που έχει αποθηκεύσει κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το οποίο είναι απαραίτητο στο βρέφος, αλλά όχι και στη μητέρα. Έτσι την απαλλάσσει από κάποια περιττά κιλά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις και από όλα τα κιλά που έχει πάρει κατά την εγκυμοσύνη. Ο κ. Κραμποκούκης και η κα Κάπαρη μου εξήγησαν χαρακτηριστικά: «Μια γυναίκα που θηλάζει , έχει αυξημένες ενεργειακές ανάγκες κατά 550 – 650 θερμίδες ημερησίως, σε σχέση με μια που δε θηλάζει. Αν λοιπόν, η μητέρα εφαρμόσει μια ισορροπημένη δίαιτα με τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας και αυξήσει έτσι κατά το θηλασμό τις ημερήσιες προσλαμβανόμενες θερμίδες κατά 400-500, ο οργανισμός της θα κινητοποιήσει το διαθέσιμο αποθηκευμένο λίπος για τις παραπάνω ενεργειακές της ανάγκες και θα χάσει σταδιακά το βάρος, με ρυθμό περίπου 2 ανά μήνα, κατά τη διάρκεια των πρώτων 4 – 6 μηνών θηλασμού».
  • 5. Πες όχι στις αυστηρές δίαιτες. Είναι σημαντικό να θυμάσαι, πως οι μητέρες που θηλάζουν, δε θα πρέπει να υποβάλλουν τον οργανισμό τους σε μονόπλευρα ή αυστηρά υποθερμιδικά διατροφικά σχήματα, λόγω των αυξημένων αναγκών τους για συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά. Απώλεια βάρους μεγαλύτερη από ένα κιλό ανά εβδομάδα, μπορεί να μειώσει την παραγωγή του μητρικού γάλακτος και να θέσει σε κίνδυνο την υγεία της μητέρας, αλλά και του βρέφους


 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση