familylife.gr
Γιατί νιώθω διαρκώς κουρασμένη;

koyrasiΟι ερευνητές αποκαλύπτουν ότι για το χάος που επικρατεί στο μυαλό μας ευθύνεται μια ουσία του εγκεφάλου και μας δείχνουν πώς θα τη ρυθμίσουμε.

Κάτω από το αφράτο πάπλωμα, τα μάτια κλείνουν και ξαφνικά, από το πουθενά, χιλιάδες σκέψεις κατακλύζουν το μυαλό: το αυριανό deadline στη δουλειά, το ραντεβού με τον τεχνικό του φυσικού αερίου, τα δύο κιλά που πήραμε στις γιορτές, τι θα κάνουμε στη ζωή μας, τι θα μαγειρέψουμε μέσα στην εβδομάδα.

Όσο κι αν το κορμί μας παρακαλεί να χαλαρώσουμε, ο εγκέφαλος φωνάζει για το αντίθετο. Την επομένη νιώθουμε καταπονημένες, στρεσαρισμένες, με σπασμένα νεύρα.

Το παραπάνω σκηνικό έχει συμβεί σε όλες μας. Είναι απόλυτα λογικό στο τέλος ενός ιδιαίτερα απαιτητικού 24ώρου να δυσκολευόμαστε να ρίξουμε τους ρυθμούς και να χαλαρώσουμε.

Τι συμβαίνει όμως, όταν η ίδια ιστορία επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά ακόμα και τα Σαββατοκύριακα ή έπειτα από μια ανέμελη βραδιά με την κολλητή μας; Όταν δεν υπάρχει κάτι σοβαρό να μας απασχολεί και όμως το μυαλό παίρνει μόνο του πρωτοβουλίες και δουλεύει non stop εξαντλώντας το κορμί και την ψυχή μας;

The domino effect
Σ' αυτή τη θέση έχουν βρεθεί εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη. Σύμφωνα με το δρα Έρικ Μπρέιβερμαν, επίκουρο καθηγητή ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ της Νέας Υόρκης και συγγραφέα του παγκόσμιου μπεστ σέλερ The Edge Effect: Achieve Total Health and Longevity with the Balanced Brain Advantage (Η επίδραση των άκρων: πετύχετε υγεία και μακροζωία με ισορροπημένη λειτουργία του εγκεφάλου, εκδ. Sterling), σίγουρα κάτι τέτοιο έχει συμβεί στο 98% των γυναικών άνω των 40.

Οι περισσότερες από αυτές μάλιστα έμειναν έκπληκτες όταν έμαθαν από το γιατρό τους ότι για την κατάστασή τους ευθύνεται ένας μόλις νευροδιαβιβαστής, ο λεγόμενος GABA (αλλιώς γ-αμινοβουτυρικό οξύ).

Φανταστείτε το νου σαν ένα υπερσύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, όπου σε φυσιολογικές συνθήκες τα εκατομμύρια εγκεφαλικά κύτταρα (νευρώνες) στέλνουν κάθε δευτερόλεπτο δισεκατομμύρια μηνύματα σε όλο τον οργανισμό με τη βοήθεια χημικών ενώσεων-διαμεσολαβητών που δεν είναι άλλοι από τους νευροδιαβιβαστές.

Ακόμα και ένας από τους τελευταίους να βρίσκεται σε έλλειψη (στην περίπτωσή μας ο GABA), αυτό αρκεί για να επικρατήσει επικοινωνιακό αλαλούμ, με τις πληροφορίες να μπερδεύονται μεταξύ τους και τον εγκέφαλο να στέλνει λανθασμένα σήματα.

Σπασμένα φρένα!
Τι είναι όμως αυτός ο περίφημος GABA και γιατί, όταν οι τιμές του είναι μειωμένες, το μυαλό θολώνει και κάνουν την εμφάνισή τους η κούραση, η ακεφιά, ο εκνευρισμός, ακόμα και η αύξηση του βάρους; Όλοι ξέρουμε την ντοπαμίνη.

Δουλειά του συγκεκριμένου νευροδιαβιβαστή είναι να δίνει γκάζι στον οργανισμό ενεργοποιώντας τα κέντρα ευχαρίστησης του εγκεφάλου και κρατώντας μας σε εγρήγορση.

Το ακριβώς αντίθετο καλείται να κάνει ο GABA. Μέλημά του είναι να πατήσει φρένο την κατάλληλη στιγμή δίνοντας την ευκαιρία στο μυαλό μας να κάνει ένα διάλειμμα.

Ο δρ Μπρέιβερμαν εξηγεί: «Ο GABA εξασφαλίζει την αρμονική λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων, καλμάρει το σώμα και το πνεύμα, βοηθώντας τα να ξεκουραστούν. Αν η τιμή της συγκεκριμένης χημικής ουσίας είναι μικρότερη του φυσιολογικού, τότε το μυαλό δουλεύει ασταμάτητα με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να χαθεί η πνευματική διαύγεια.

Αυτό μπορεί να συμβεί έπειτα από μια περίοδο έντονου στρες, ακόμα και λόγω κακής διατροφής».

Όταν, λοιπόν, ο νους πάσχει από υπερκόπωση, τότε κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το σώμα. Η έλλειψη του GABA προκαλεί αϋπνία, εξάντληση, εκνευρισμό, στρες, αίσθημα φόβου και ενοχές, αλλά και αύξηση του σωματικού βάρους, αφού ο οργανισμός, αναζητώντας κάτι για να τον τονώσει, οδηγεί κατευθείαν στο ψυγείο και σε τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες.

Ορισμένες φορές οι μειωμένες τιμές του γ-αμινοβουτυρικού οξέος αποτελούν ένδειξη για προβλήματα όπως η κατάθλιψη ή ακόμα και πιο σοβαρές ψυχικές νόσοι.

Το ξέρατε ότι...
... σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Βοστόνης η γιόγκα βοηθά στην αποβολή του συσσωρευμένου στρες αυξάνοντας τις τιμές του GABA. Κάντε, λοιπόν, τρεις φορές την εβδομάδα τις αγαπημένες σας ασάνες και τροφοδοτήστε τον εγκέφαλο και το σώμα σας με ανάσες ηρεμίας.

Η λύση στο... πιάτο!
Τα κακά νέα είναι πως η έλλειψη του GABA συχνά είναι δύσκολο να διαγνωστεί, αφού τα συμπτώματα στρέφουν τους ειδικούς προς άλλες παθήσεις (π.χ. γυναικολογικές διαταραχές, θυρεοειδής).

Ο γιατρός οδηγείται στο συγκεκριμένο νευροδιαβιβαστή έμμεσα: από τις ενδείξεις που έχει και έπειτα από εξέταση των επιπέδων βασικών αμινοξέων στον οργανισμό.

Τα καλά νέα; Η λύση είναι σχετικά απλή: ένα «έξυπνο» μενού και στοχευμένη άσκηση. «Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ποντάρετε σε ένα διατροφολόγιο πλούσιο σε πρωτεΐνες (π.χ. κοτόπουλο, άπαχο κρέας, αυγό, τόνος, γαρίδες, ρύζι, ξηροί καρποί κ.ά.).

Οι τελευταίες τροφοδοτούν τον οργανισμό με ενέργεια, ενώ, όταν διασπώνται στο πεπτικό σύστημα, μετατρέπονται σε αμινοξέα, που δεν είναι τίποτα άλλο από τα δομικά στοιχεία των νευροδιαβιβαστών» εξηγεί ο δρ Μπρέιβερμαν. Ένα επίσης ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης είναι να εμπλουτίσετε το μενού σας και με πιάτα που αγαπά ο GABA.

Σύμφωνα με τον ειδικό, πρόκειται για τρόφιμα ολικής άλεσης και σύνθετους υδατάνθρακες, τα οποία είναι άριστη πηγή γλουταμίνης (αμινοξύ, που προσφέρει στον εγκέφαλο την πολυπόθητη ηρεμία).

Τι να τρώτε, λοιπόν; Μπανάνα, μπρόκολο, καστανό ρύζι, λεμόνι, λευκά ψάρια, όσπρια, σπανάκι, πράσινο τσάι (πλούσιο επίσης και σε L-θεανίνη, αμινοξύ γνωστό για τις καταπραϋντικές του ιδιότητες), καθώς και δημητριακά ολικής άλεσης.

Εκτός από τα παραπάνω, προσθέστε στο πρόγραμμά σας και τη γυμναστική. Δεκαπέντε λεπτά την ημέρα ήπια άσκηση (π.χ. αεροβική, περπάτημα) είναι αρκετά ώστε να τροφοδοτήσουν τον οργανισμό με την κατάλληλη ποσότητα ενδορφινών, ουσιών που αυξάνουν την ψυχική ευφορία και βελτιώνουν αισθητά τη διάθεση.

Σε περιπτώσεις χρόνιας έλλειψης του GABA συστήνεται και η λήψη συμπληρώματος αμινοξέων και θεανίνης, ωστόσο, προτού αποφασίσετε να πάρετε οτιδήποτε, κρίνεται απαραίτητο να συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Aν ακολουθήσετε τις οδηγίες του ειδικού, τότε οι τιμές του GABA θα επιστρέψουν άμεσα στα φυσιολογικά επίπεδα και ο οργανισμός θα δουλέψει ξανά σαν καλοκουρδισμένο ρολόι.

Σύντομα η ζυγαριά θα δείχνει και πάλι το επιθυμητό νούμερο, ενώ η ενέργεια και η ευεξία θα σας κατακλύσουν.

Και το σημαντικότερο; Το χαμόγελο της ηρεμίας θα επιστρέψει στο πρόσωπό σας, το οποίο μέχρι πρότινος πρόδιδε πόσο εξουθενωμένες νιώθατε.

www.elle.gr

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση