familylife.gr
"Μήπως σας λείπει μαγνήσιο;"

15.PonokefaloiΠως θα καταλάβετε ότι σας λείπει μαγνήσιο; Ποια είναι τα πιο συχνά προβλήματα που προκαλεί η έλλειψη μαγνησίου στον οργανισμό; 

Της Γιώτας Καρακασίδου, διαιτολόγου-διατροφολόγου

Το μαγνήσιο (Mg) είναι το τέταρτο αφθονότερο μεταλλικό στοιχείο στο σώμα και είναι σημαντικό για την καλή υγεία. Περίπου το 50% του συνολικού μαγνησίου του σώματος βρίσκεται στα κόκαλα. Το άλλο μισό βρίσκεται κυρίως μέσα στα κύτταρα των ιστών και των οργάνων. Μόνο το 1% του μαγνησίου βρίσκεται στο αίμα.

 Λειτουργίες...

Το μαγνήσιο συμμετέχει σε περισσότερες από 300 βιοχημικές αντιδράσεις του οργανισμού, μεταξύ των οποίων στη ρύθμιση της λειτουργίας του νευρικού συστήματος (μειώνει τη διέγερση των νεύρων), τη λειτουργία των κυττάρων των μυών (και της καρδιάς) και τη διατήρηση του μυϊκού τόνου, καθώς και στον σχηματισμό των οστών. Επιπλέον, συμβάλλει στη λειτουργία του μεταβολισμού και αυξάνει την ευαισθησία των ιστών στην ινσουλίνη, την ορμόνη που ρυθμίζει την είσοδο του σακχάρου στα κύτταρα.
• Βοηθά να διατηρηθεί η κανονική λειτουργία μυών και νεύρων
• Κρατά τον καρδιακό ρυθμό σταθερό
• Υποστηρίζει ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα
• Κρατά τα κόκαλα γερά
• Ρυθμίζει τα επίπεδα γλυκόζης του αίματος
• Προωθεί την κανονική πίεση αίματος και
• Εμπλέκεται στον ενεργειακό μεταβολισμό και την πρωτεϊνική σύνθεση
• Ενεργοποιεί την παραγωγή της αδενοσίνης (ATP) και όλες τις αλλαγές από ATP σε ADP. Αυτή η αλλαγή παρέχει ενέργεια απαραίτητη για την σύνθεση συστατικών του σώματος, την απορρόφηση και μεταφορά θρεπτικών υλών και για κάθε φυσική δραστηριότητα. Το ATP, που συνθέτει πρωτεΐνες στα μιτοχόνδρια, είναι το μόριο που παρέχει την ενέργεια για σχεδόν όλες τις μεταβολικές διαδικασίες και υπάρχει πρώτιστα ως σύμπλοκο με μαγνήσιο.

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη μαγνησίου;
Έλλειψη για πολλούς ανθρώπους, η διατροφική πρόσληψη μπορεί να μην είναι αρκετά υψηλή ώστε να προωθήσει μια βέλτιστη επάρκεια μαγνησίου. Συμπτώματα ανεπάρκειας μαγνησίου μπορεί να περιλαμβάνουν (που χαρακτηρίζονται από σοβαρότητα της ανεπάρκειας): Ανορεξία, απάθεια, σύγχυση, κόπωση, αϋπνία, ευερεθιστότητα, σύσπαση, φτωχή μνήμη, μειωμένη ικανότητα να μάθησης. Πιο σοβαρές περιπτώσεις περιλαμβάνουν: Καρδιαγγειακές διακυμάνσεις, ταχυκαρδία, συνεχή σύσπαση των μυών, παραλήρημα, μούδιασμα, ψευδαισθήσεις, τσούξιμο.

Συμμετοχή μαγνησίου σε διάφορες παθήσεις:

Οστεοπόρωση: Σε μια ανασκόπηση συσχετισμού της διατροφής και της υγείας των οστών που δημοσιεύθηκε από το American College of Nutrition, διαπιστώθηκε ότι ανάμεσα σε τέσσερις μελέτες πληθυσμού βρέθηκε μια θετική συσχέτιση μεταξύ μαγνησίου και οστικής πυκνότητας. Οι μελέτες αυτές δείχνουν ότι η ανεπάρκεια μαγνησίου οδηγεί σε :Μειωμένη αντοχή των οστών, μειωμένο όγκο οστού, κακή ανάπτυξη των οστών. Περίσσεια απελευθέρωση του ασβεστίου από τα οστά στο αίμα χωρίς συνοδευτικό σχηματισμό οστού.Ο μηχανισμός σχηματισμού των οστών εξαρτάται από δύο μέταλλα: το ασβέστιο και το μαγνήσιο. Το μαγνήσιο παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανανέωση των κυττάρων, που πραγματοποιείται σωστά όταν υπάρχει ισορροπημένη σχέση ανάμεσα στα δύο παραπάνω μέταλλα. Μία πιθανή ανισορροπία, δηλαδή όταν η ποσότητα του ασβεστίου είναι αυξημένη ενώ του μαγνησίου πεσμένη, εντείνει τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης. Έτσι, επαρκής πρόσληψη μαγνησίου έχει σχετιστεί με την αύξηση της οστικής πυκνότητας των νέων γυναικών και ανδρών, αλλά και με την ελαχιστοποίηση της απώλειας της οστικής μάζας κατά την εμμηνόπαυση αλλά και αργότερα προσλαμβάνοντας τα κατάγματα της τρίτης ηλικίας.

Στην εγκυμοσύνη: Στην εγκυμοσύνη, το μαγνήσιο συμβάλλει στην πρόληψη και την αντιμετώπιση επεισοδίων προεκλαμψίας, μιας ασθένειας που χαρακτηρίζεται από αυξημένη πίεση του αίματος, πρηξίματα και παρουσία πρωτεϊνών στα ούρα. Αυτή η κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο τοκετό. Όπως εξηγούν οι ειδικοί, είναι πιθανό αυτή η διαταραχή να οφείλεται σε κακή αιμάτωση του πλακούντα, του μητρικού ιστού που θρέφει το έμβρυο. Ενδεικτικά, η ημερήσια συνιστώμενη δόση μαγνησίου για τις εγκύους είναι 320 mg.

Στην εμμηνορρυσία: Έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στο μαγνήσιο και το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο, δηλαδή όλες τις σωματικές και συναισθηματικές διαταραχές που εκδηλώνονται λίγο πριν τον ερχομό της εμμηνορρυσίας, όπως ευερεθιστότητα, νευρική ένταση, άγχος, κοιλιακό πρήξιμο και κατακράτηση υγρών. Σε πολλές γυναίκες που υποφέρουν από αυτές τις διαταραχές, εντοπίστηκε μειωμένη συγκέντρωση μαγνησίου στον οργανισμό τους, πιθανότατα λόγω των ορμονικών διακυμάνσεων που σχετίζονται με αυτήν την φάση του εμμηνορροϊκού κύκλου. Η αυξημένη έκκριση ορισμένων ορμονών, των λεγόμενων μεταλλοκορτικοειδών, από τη μια μεριά ευνοεί την αποβολή του μαγνησίου μέσω των ούρων, και από την άλλη προκαλεί μείωση της απορρόφησής του από το έντερο. Η επακόλουθη έλλειψη του μετάλλου μπορεί να προκαλέσει μεταπτώσεις της διάθεσης και πόνο στους μυς και το στήθος. Το μαγνήσιο συμμετέχει στη λειτουργία των νευρικών κυττάρων, ενώ παίζει ρόλο και στην ισορροπία της σεροτονίνης και της ντοπαμίνης, που ευθύνονται για τις μεταπτώσεις της διάθεσης. Ένα συμπλήρωμα λοιπόν μπορεί να αποδειχτεί ευεργετικό για το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο, αλλά και για τους κοιλιακούς πόνους που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της εμμηνόρροιας, λόγω της μεγάλης παραγωγής προσταγλανδινών.

Πονοκέφαλοι- Ημικρανία: Ο Dr Αλέξανδρος Mauskop Fellow της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, δημοσίευσε μια ανασκόπηση των εμπειρογνωμόνων με τον συνάδελφό του Δρ Sun-Edelstein σχετικά με το ρόλο του μαγνησίου στην πρόληψη και τη θεραπεία της ημικρανίας. Οι γιατροί κατέληξαν ότι η χρήση του μαγνησίου σε οξείες και προληπτικές θεραπείες κεφαλαλγίας έχει ερευνηθεί ως μια δυνητικά απλή, φθηνή, ασφαλή και καλώς ανεκτή επιλογή. Μελέτες έχουν δείξει ότι η προληπτική θεραπεία με από του στόματος μαγνήσιο μπορεί να είναι αποτελεσματική, ιδιαίτερα σε ορισμένες υποομάδες ασθενών. Δύο διπλά-τυφλές, ελεγχόμενες με εικονικό φάρμακο μελέτες επιβεβαιώνουν ιδιαίτερα την χρήση μαγνησίου για την πρόληψη της ημικρανίας και τη μείωση του πόνου. Η πρώτη, η οποία διεξήχθη ειδικά με μια ομάδα γυναικών που βιώνουν έμμηνο ημικρανίες, βρέθηκε μια σημαντική μείωση του αριθμού των ημερών με κεφαλαλγία και την σοβαρότητα του πόνου μετά τη χορήγηση 360 mg μαγνησίου ημερησίως Η δεύτερη, μεγαλύτερη ελεγχόμενη μελέτη βρήκε μία μείωση της συχνότητας πάνω από 41% σε εκείνους που έλαβαν 600 mg μαγνησίου κάθε πρωί, σε σύγκριση με 16% μείωση στην ομάδα του placebo.

www.diatrofi.gr

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση