familylife.gr
Yoga Εγκυμοσύνης: ώρα για χαλάρωση

yoga-egkyosΓια τις περισσότερες γυναίκες η εγκυμοσύνη είναι μια τρυφερή περίοδος της ζωής τους, που συνοδεύεται από θετικές σκέψεις, χαρά, αλλά και μια καλή ευκαιρία για να ασχοληθούν περισσότερο με τον εαυτό τους.

Η yoga κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, είναι μια από αυτές τις δραστηριότητες που θα σας ηρεμήσουν, θα σας χαλαρώσουν και θα διευκολύνουν και τον ερχομό του μωρού σας. Μια δοκιμή θα σας πείσει. Εμείς προς το παρόν, θα λύσουμε τις απορίες σας.

 

Της Δήμητρας Μαυρίδου, σε συνεργασία με την Άννα Κονοβέση*

Απορία 1η: Τι ακριβώς είναι η yoga εγκυμοσύνης; Πώς βοηθάει την μέλλουσα μαμά;

Τα μαθήματα γιόγκα βοηθούν τις έγκυες να προσαρμοστούν στις ψυχολογικές και σωματικές απαιτήσεις της εγκυμοσύνης, αλλά και του τοκετού. H έγκυος μαθαίνει πώς να αυτοσυγκεντρώνεται, πως να ηρεμεί τον νου και να χαλαρώνει, φέρνοντας αρμονία σε όλα τα επίπεδα: σε σωματικό, ψυχοσυναισθηματικό και ενεργειακό.  

  • Οι σωματικές ενοχλήσεις που επιφέρει η εγκυμοσύνη (πόνοι στην πλάτη, την μέση κ.λ.π.) εξαφανίζονται ή μειώνονται αισθητά. Το σώμα και ιδιαίτερα η περιοχή της λεκάνης προετοιμάζεται για τον τοκετό με ειδικές ασκήσεις που βοηθούν στην αιμάτωση της μήτρας (άρα και του εμβρύου), στην κάθοδο και εμπέδωση του εμβρύου ακόμα και στην διαστολή του τραχήλου.  
  • Εκπαιδεύεται επίσης, στις αναπνευστικές τεχνικές που θα χρησιμοποιήσει στον τοκετό σε κάθε μάθημα και τις χρησιμοποιεί και κατά την διάρκεια της κύησης, σε κάθε περίπτωση που νιώθει ότι τις χρειάζεται (καούρες, αϋπνία, υπερένταση κ.λπ). 
  • Μαθαίνει επίσης τεχνικές απελευθέρωσης από το άγχος, τον φόβο και τον πόνο. Μια έγκυος που παρακολουθεί συνειδητά το μάθημα μπορεί να βοηθηθεί πολύ την ώρα του τοκετού. Μπορεί να διατηρήσει την ψυχραιμία της μέσα από τις αναπνοές που θα έχει μάθει. Μπορεί να αισθάνεται τις ωδίνες του τοκετού πιο ήπιες και να τις χειρίζεται καλύτερα. Μπορεί να μειώσει τις ώρες του τοκετού και, τελικά μπορεί να μην χρειαστεί την ανάγκη να κάνει επισκληρίδιο. Ακόμα όμως και αν κάνει επισκληρίδιο αναλγησία είναι σημαντικό να γνωρίζει πως να διαχειριστεί τις ωδίνες έως ότου έρθει η ώρα της επισκληριδίου...
  • Έρευνα έχει δείξει ότι η άσκηση στην εγκυμοσύνη αποτρέπει από πρόωρο τοκετό ειδικά αν ξεκινά από το πρώτο τρίμηνο. Άλλες έρευνες έχουν συμπεράνει τα παρακάτω: Ο αριθμός των βρεφών με βάρος γέννησης ≥ 2500 γραμμάρια ήταν σημαντικά υψηλότερη (p <0,01) στην ομάδα της γιόγκα. Η εμφάνιση του πρόωρου τοκετού  ήταν σημαντικά χαμηλότερη (p <0.0006) στην ομάδα της γιόγκα. Επιπλοκές όπως η ενδομήτρια καθυστέρηση  ανάπτυξης του εμβρύου (IUGR) (p <0,003) και η εμφάνιση επιπλοκών σχετικά με την   υπέρταση κύησης (PIH) που συνδέονται με  IUGR (p <0,025) ήταν επίσης σημαντικά χαμηλότερη στην ομάδα της γιόγκα. Δεν υπήρξαν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις που σημειώθηκαν στην ομάδα γιόγκα.

Απορία 2η: Ποιους μήνες της εγκυμοσύνης πρέπει να κάνει η μέλλουσα μητέρα yoga;

Οι ασκήσεις (Asanas) είναι εύκολες και μπορούν να εφαρμοσθούν ακόμα και από γυναίκες που δεν έχουν ασκηθεί ποτέ στη ζωή τους. Σύμφωνα με τις επίσημες προδιαγραφές του Αμερικάνικου Κολεγίου Μαιευτήρων και Γυναικολόγων, τα μαθήματα μπορούν να γίνονται 1-3 φορές την εβδομάδα, σε μέτρια ένταση. Η άσκηση πρέπει να αρχίζει από το πρώτο τρίμηνο της κύησης εφόσον δεν υπάρχει ιστορικό που να μην το επιτρέπει όπως για παράδειγμα αποβολές ή παλίνδρομες κυήσεις.

Απορία 3η: Yoga στην εγκυμοσύνη, μπορούν να κάνουν όλες οι γυναίκες; Τι γίνεται αν έχει δύσκολη εγκυμοσύνη, αν πρόκειται να γεννήσει με καισαρική, αν κυοφορεί δίδυμα, αν είναι σε μεγάλη ηλικία κ.ο.κ.;

Αν η έγκυος  υποφέρει από καούρες, δυσπεψία, πόνους στο σώμα κ.λπ. , η γιόγκα μπορεί να την βοηθήσει να αντιμετωπίσει αυτά τα φυσιολογικά συμπτώματα της κύησης. Αν υπάρχουν παθολογικοί παράγοντες στην κύηση π.χ, υπέρταση ή σακχαρώδης διαβήτης κανονικά η έγκυος δεν θα πρέπει να ασκείται. Παρόλα αυτά, δεν θα πρέπει να συγχέουμε την γιόγκα με την άσκηση γενικά. Η γιόγκα στην εγκυμοσύνη είναι μια ήπια μέθοδος ενδυνάμωσης και προετοιμασίας της εγκύου: βοηθά το σώμα να διατηρεί μια καλή φυσική κατάσταση και λειτουργεί χαλαρωτικά, τόσο σε σωματικό, όσο και σε νοητικό επίπεδο. Ειδικά δε αν υπάρχει υπέρταση στην κύηση η έγκυος θα πρέπει να εξασκείται στην γιόγκα καθώς έχει αποδείξει ότι οι πρακτικές της και οι τεχνικές αναπνοής βοηθούν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης. Η έγκυος που κυοφορεί δίδυμα ή τρίδυμα (πολύδυμη κύηση) αν και θα πρέπει να αποφεύγει τις έντονες δραστηριότητες, μπορεί να κάνει γιόγκα εφ όσον οι ασκήσεις (asanas) είναι οι πλέον απλές - περιορίζονται σε ασκήσεις προθέρμανσης, και ήπιες υποστηρικτικές asanas για πλάτη, μέση και πόδια που τόσο επιβαρύνονται. Πιστεύω ότι αν η εφαρμογή της γιόγκα παραμείνει σε αυτό το επίπεδο, η έγκυος με πολύδυμη κύηση  θα ωφεληθεί πολύ αφού θα την βοηθήσει με τις σωματικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά την κύηση, και θα φτάσει στον 9ο μήνα χωρίς προβλήματα.. Με βάση τα παραπάνω, δεν υπάρχει αντένδειξη για την εφαρμογή της γιόγκα για κάποιες ειδικές περιπτώσεις κατά την κύηση καθώς η πρακτική της είναι πολύ ήπια και εφ όσον εφαρμόζεται από εξειδικευμένους δασκάλους γιόγκα. Φυσικά, σε περιπτώσεις αιμορραγίας ή ρήξης θυλακίου η έγκυος δεν επιτρέπεται να ασκείται! Ακόμα και οι έγκυες που θα γεννήσουν με καισαρική τομή μπορούν να ωφεληθούν από την εφαρμογή της γιόγκα καθώς θα βιώσουν μια πιο ήρεμη εγκυμοσύνη, χωρίς πολλές ενοχλήσεις στο σώμα τους. Η ανάρρωσή τους μετά την καισαρική θα είναι πιο εύκολη! Η ηλικία & το βάρος, δεν έχει καμία σημασία στην εφαρμογή της γιόγκα.

Απορία 4η: Η yoga για να πετύχει το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα, πρέπει να συμβαδίζει και με άλλες συνήθειες; Όπως για παράδειγμα διακοπή καπνίσματος, υγιεινή διατροφή, extra άσκηση κλπ.;

Ναι, πάντα ο συνδυασμός των παραπάνω φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει να έχουμε τέτοιου είδους αποτελέσματα δηλαδή να βοηθήσει κάποιον να κόψει ή να μειώσει το τσιγάρο και να υιοθετήσει έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Η γιόγκα είναι τρόπος ζωής, είναι ένας δρόμος που σε φέρνει σε επαφή με τον εαυτό σου και με το σώμα σου και σε καθοδηγεί να θέλεις να ζεις πιο ποιοτικά και υγιεινά!

Η συμβουλή μας: Για να κάνετε γιόγκα είναι καλό να απευθυνθείτε σε ανθρώπους που  εξειδικεύονται σε θέματα εγκυμοσύνης, δηλαδή Μαίες – δασκάλες γιόγκα ή πιστοποιημένους δασκάλους γιόγκα που να έχουν παρακολουθήσει ένα σχετικό σεμινάριο με θέμα την «γιόγκα εγκυμοσύνης».

* Η κα Άννα Κονοβέση είναι Μαία– Ψυχοπροφυλάκτρια, Εκπαιδεύτρια Α’ Βοηθειών Medic First Aid, Hatha & Prenatal Yoga Teacher ­­­­­­­­­­­­­­

 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση