familylife.gr
Μπορώ να αδυνατίσω χωρίς δίαιτα;
Ευρετήριο Άρθρου
Μπορώ να αδυνατίσω χωρίς δίαιτα;
page2
Όλες οι Σελίδες

diaita O2Ναι, ποντάροντας στην ψυχολογία, αλλάζοντας τη σχέση σας με το φαγητό και κυρίως δίχως στερήσεις.

Αυτά ισχυρίζεται η καθηγήτρια ψυχολογίας Τρέισι Μαν στο νέο της μπεστ σέλερ.

Αν δεν υπήρχαν άντρες, ο κόσμος θα ήταν γεμάτος με παχουλές, ευτυχισμένες γυναίκες» λέει μια ατάκα που, αν και κλισέ, εκφράζει δύο αλήθειες.

Πρώτον, ένας λόγος που αγωνιζόμαστε να γίνουμε συλφίδες είναι η κοινωνική πίεση που δεχόμαστε. Δεύτερον, αυτός ο αγώνας μάς βυθίζει στη μιζέρια. Όμως μια Αμερικανίδα ψυχολόγος διατροφής, η Τρέισι Μαν, υποστηρίζει αφενός ότι δεν χρειάζεται να χωρέσουμε όλες στο skinny τζην, αφετέρου πως οι δίαιτες συνήθως δεν έχουν αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου.

Δύο δεκαετίες ερευνών στο εργαστήριο διατροφής της στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα την παρακίνησαν να αναθεωρήσει υποθέσεις που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζαμε ως αξιώματα, όπως ότι το λεγόμενο comfort food μας φτιάχνει τη διάθεση.

Πάνω στα συμπεράσματά της, που παρουσιάζει στο νέο βιβλίο της Secrets From The Eating Lab (Μυστικά του εργαστηρίου διατροφής), ανέπτυξε στρατηγικές απώλειας βάρους στις οποίες η θέληση είναι προαιρετική και οι απαγορεύσεις... απαγορεύονται.

Ένας ιδανικός κόσμος για τη δρα Μαν, με ή χωρίς άντρες, θα ήταν γεμάτος με ευτυχισμένες γυναίκες, όχι παχουλές ούτε κοκαλιάρες, αλλά με φυσιολογικό βάρος. Και ως φυσιολογικό ορίζει αυτό που επιτυγχάνουμε όταν καταναλώνουμε τις ποσότητες φαγητού και τα θρεπτικά στοιχεία που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας, έστω κι αν τότε ο δείκτης μάζας του σώματός μας ξεπερνά τα επιθυμητά επίπεδα. Άλλωστε λίγα «περιττά» κιλά, όπως προσθέτει, δεν σημαίνουν και προβλήματα υγείας.

Η εγκράτεια είναι υπερεκτιμημένη!

Ο λόγος που τα προγράμματα διατροφής συνήθως αποτυγχάνουν, ισχυρίζεται η συγγραφέας, είναι γιατί, όταν θέλουμε πολύ να αδυνατίσουμε, ολόκληρο το σύμπαν συνωμοτεί εναντίον μας. Αλυσιδωτές αντιδράσεις σαμποτάρουν το εγχείρημά μας: Η απώλεια λίπους ανεβάζει τα επίπεδα των ορμονών που δημιουργούν το αίσθημα της πείνας. Η πείνα ενεργοποιεί συγκεκριμένες εγκεφαλικές περιοχές οι οποίες κάνουν τις απαγορευμένες λιχουδιές να μας φαίνονται πιο ακαταμάχητες από ποτέ, σαν να πρόκειται για έναν παράνομο εραστή. Ο μεταβολισμός κατεβάζει ταχύτητα και, αντί να καίει θερμίδες, αρχίζει να τις μετατρέπει σε λιπώδεις ιστούς. Με λίγα λόγια ο οργανισμός μας ερμηνεύει τη δίαιτα σαν λιμοκτονία και κάνει τα πάντα για να εξοικονομήσει ενέργεια, ένα κατάλοιπο από την προϊστορική εποχή, όταν σε περιόδους ανέχειας επιβίωναν όσοι είχαν τα περισσότερα αποθέματα λίπους. Και υπάρχει βέβαια και η κληρονομικότητα, η οποία, σύμφωνα με έρευνες, καθορίζει σε ποσοστό 70% το αν θα γίνουμε λεπτές ή γεματούλες.

Για παράδειγμα, μια μελέτη σε υιοθετημένα παιδιά έδειξε ότι το σωματικό βάρος τους συνδέεται στενά με εκείνο των βιολογικών γονιών τους, ανεξάρτητα από τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειας όπου μεγαλώνουν. Αλλά ακόμη κι αν μετά από κόπους και θυσίες φτάσουμε στα κιλά-στόχο, το πιθανότερο είναι αργά ή γρήγορα να ξαναπάρουμε όσα έχουμε χάσει.

Η ψυχολόγος συμβουλεύει, λοιπόν, να μην πηγαίνουμε... κόντρα στη φύση μας, δηλαδή να σταματήσουμε τις διαδοχικές δίαιτες. Προτείνει να μην αντιμετωπίζουμε την υγιεινή διατροφή σαν ένα πρότζεκτ με ημερομηνία λήξης, αλλά να την κάνουμε μόνιμη συνήθεια ακολουθώντας ψυχολογικές τεχνικές που δεν προϋποθέτουν σιδερένια θέληση 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Άλλωστε, όπως πιστεύει η ίδια, ο αυτοέλεγχος σε θέματα διατροφής είναι υπερεκτιμημένος.

Παρόλο που κάποιοι είμαστε περισσότερο εγκρατείς και άλλοι λιγότερο, το αν θα πούμε «όχι» σε ένα λαχταριστό μιλφέιγ εξαρτάται κυρίως από τις εκάστοτε συνθήκες, όπως το αν τη δεδομένη στιγμή είμαστε στρεσαρισμένοι, άυπνοι ή κουρασμένοι. Αν όμως η αυτοσυγκράτηση στο φαγητό δεν είναι θέμα χαρακτήρα αλλά συνθηκών, πώς εξηγείται, π.χ., το ότι υπάρχει μια συνάδελφός σας που αντιστέκεται πάντα, χειμώνα καλοκαίρι, στα κεράσματα του γραφείου; Πιθανόν να μην είναι τέρας αυτοκυριαρχίας, απλώς να μην τρελαίνεται για γλυκά, απαντά η δρ Μαν.



 

Διαβάστε επίσης...


Διαφήμιση